توصیه های مفید برای روابط زناشویی در دوران یائسگی

مرضیه ترابی تیر ۱۳, ۱۴۰۰ ۰
توصیه های مفید برای روابط زناشویی در دوران یائسگی

دوران یائسگی یک مرحله از زندگی بانوان است که در زمان میانسالی به سراغشان می آید. یائسگی بدین معناست که عادت ماهانه آنها پایان می یابد. در دوران یائسگی باروری خانم ها از بین می رود و معمولاً با کاهش میل جنسی در خانم ها همراه است. این دوران مانند سایر دوران های زندگی بانوان که دچار عادت ماهانه بودند، دارای شرایط خاص روحی و جسمی است. در ادامه ما تلاش نموده ایم تا توصیه های مفید و کاربردی را برای بهبود روابط زناشوی در دوران یائسگی بیان کنیم. با ما همراه باشید تا با شرایط این دوران خاص  و نحوه رفتار در این مرحله از زندگی، آشنا شوید.

تغییرات عاطفی در دوران یائسگی

علائم جسمی یائسگی می تواند عوارض جانبی عاطفی نیز ایجاد کند. تغییر سطح هورمون می تواند در خواب و خلق خوی زنان تداخل ایجاد کند و باعث خستگی، اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی شود.کاهش میل جنسی یا عدم توانایی در لذت بردن از رابطه جنسی نیز می تواند منجر به از بین رفتن عزت نفس و صمیمیت بین زوجین شود. بروز عوارض عاطفی به ویژه در مورد رابطه جنسی می تواند به اندازه اثرات جسمی نگران کننده و جدی باشد. درد و ناراحتی می تواند لذت بردن از رابطه جنسی را دشوار کند.

بسیاری از تغییرات جسمی مربوط به افزایش سن و کهن سالی می تواند علائم عاطفی یائسگی را نیز تشدید کند. در صورت تشدید برانگیختگی یا حساسیت جنسی برخی از خانم ها ترجیح می دهند به طور کلی از فعالیت جنسی دست بکشند و این موضوع می تواند علائم عاطفی را هم در زن و هم شریک او بدتر کند. رایج ترین عوارض جانبی عاطفی که می توانند در برقراری رابطه جنسی تداخل ایجاد کنند، عبارتند از:

  • خستگی
  • پشیمانی
  • تحریک پذیری
  • افسردگی یا غم
  • عدم تمرکز و انگیزه
  • از دست دادن صمیمیت
  • از دست دادن اعتماد به نفس
  • احساس بی ارزشی یا ناتوانی
  • از دست دادن میل جنسی یا علاقه
  • اضطراب، عصبی بودن یا عدم اطمینان

در یک نظرسنجی مشخص شد که 70 درصد از زنان یائسه که در طول رابطه جنسی خود درد و مشکل داشته اند، اعتراف کرده اند که این مشکل باعث ایجاد تنش جدی بین آن ها و شریک زندگی شان شده است. با این حال، همه زنان علائم عاطفی منفی مرتبط با یائسگی را تجربه نمی کنند.

نکات مهم حفظ روابط زناشویی پس از یائسگی

اگر برایتان جای سوال دارد که آیا زنان بعد از یائسگی ارضا می شوند یا خیر؟ باید گفت بله. حتی بسیاری از زنان پس از یائسگی میل جنسی بیشتری دارند. نکات زیر برای حفظ روابط زناشویی پس از یائسگی به شما کمک زیادی خواهد کرد:

سعی کنید رابطه جنسی منظم داشته باشید

یکی از راهکارها برای حفظ رابطه زناشویی در دوران یائسگی این است که سعی کنید رابطه جنسی منظم داشته باشید. در فرصت‌های مناسب، با انجام فعالیت هایی مانند بوسیدن، ماساژ و نوازش، شریک زندگی خود را به برقراری رابطه تشویق کنید.

 از روان کننده و مرطوب کننده های واژن استفاده کنید.

یکی از مشکلات رایج زنان پس از یائسگی که رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خشکی واژن است. مرطوب بودن واژن در زمان نزدیکی برای لذت بردن از رابطه جنسی، ضروری است. در هنگام برقراری رابطه جنسی، جریان خون در دستگاه تناسلی افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث افزایش ترشحات و لغزندگی بیشتر واژن می‌شود. استفاده از مرطوب کننده‌ها و روان کننده‌های واژن مانند ژل لوبریکانت باعث افزایش لذت میل جنسی خواهد شد.

 استرس خود را کنترل کنید.

همان طور که گفته شد، استرس یکی از عواملی است که در کاهش میل جنسی تاثیر گذار است. برخی از عوامل کاری، خانوادگی و یا حتی زناشویی می‌توانند عامل استرس باشند. برای کنترل استرس می‌توانید برخی از اقدامات زیر را انجام دهید:

پیاده روی یا نشستن در فضای آزاد
انجام فعالیت های ورزشی سبک حداقل 30 دقیقه در روز
داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی
خواب کافی

تاثیر استرس بر روابط زناشویی پس از یائسگی

سعی کنید در مورد مشکلات زناشویی پس از یائسگی با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است شما و شریک زندگی‌تان را به یک فرد متخصص در زمینه عملکرد جنسی، ارجاع دهد. مراجعه به یک متخصص در این زمینه، می‌تواند بسیار موفق باشد، حتی اگر به صورت کوتاه مدت انجام شود.

فعالیت جنسی جدید داشته باشید

ممکن است فعالیت‌هایی جنسی قبلی، دیگر برای شما جذابیت خاصی نداشته باشد. حتی برخی از پوزیشن‌های جنسی به دلیل خشکی واژن می‌توانند باعث شوند که زنان احساس ناخوشایندی در رابطه جنسی تجربه کنند. برای افزایش میل جنسی پس از یائسگی، بهتر است فعالیت‌های جنسی جدید را امتحان کنید.

 تمرین کگل را انجام دهید

برخی از تحقیقات نشان داده است که انجام تمرین کگل با اوج لذت جنسی و رضایت جنسی همراه است.با انجام این ورزش می‌توانید ماهیچه های کف لگن را تقویت کنید و بی اختیاری ادرار را کاهش دهید.

 با همسر خود صمیمی باشید

معمولا زوج هایی که صمیمیت بیشتری داشته باشند، رابطه جنسی بهتری را تجربه خواهند کرد. برای بیشتر شدن حس صمیمیت و افزایش میل جنسی رعایت نکات زیر می‌تواند کمک کننده باشد:

برای تقویت میل جنسی، خیال پردازی کنید. اگر به نوع خاصی از رابطه جنسی علاقمند هستید، در مورد آن فکر کنید و یا حتی خیال پردازی کنید.
قبل از برقراری رابطه جنسی، ماساژ را امتحان کنید. حتی رابطه جنسی دهانی ممکن است احساس خوبی در شما ایجاد کند. این فعالیت‌ها می‌توانند باعث شود احساس راحتی بیشتری با همسر خود داشته باشید و صمیمیت بین شما بیشتر شود.
در مورد علائق جنسی خود با شریک زندگیتان صحبت کنید. در مورد نوع خاصی از رابطه جنسی یا فعالیت‌هایی که در طول رابطه شما را آزار می‌دهد، حرف بزنید.
در هنگام برقراری رابطه جنسی، باید نگرانی‌ها و فشارهای روانی را کنار بگذارید. معاقشه با همسر و تماشای فیلم‎‌های رمانتیک می‌تواند برای تقویت میل جنسی به شما کمک کند.

کاهش عوارض دوران یائسگی با مصرف گیاهان داروی

گیاهان دارویی برای کاهش عوارض این دوران بسیار مفید است. از جمله این گیاهان که به شکل غذا مصرف می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کرفس، کنگر، کدو، بامیه : تهیه خورش هر یک ازاین گیاهان و یا مصرف آن به اشکال دیگر تا حد زیادی گر گرفتگی را کاهش می دهد. میوه های قرمز رنگ مانند شاه توت، گیلاس، آلو و… می تواند تعریق را کاهش دهد. مصرف داروهای گیاهی مانند دم کرده گیاهان خانواده زالزالک مانند سرخ ولیک، کیالک، قره قاط، برگ درخت انگور، کاسنی و برگ چنار مفید است.

سازمان بهداشت جهانی مصرف دمنوش نسترن را پیشنهاد می کند که علاوه بر کاهش تعریق و گر گرفتگی سرشار از ویتامین C و آنتوسیانین است و مانع از بروز و عود واریس می شود؛ به همین دلیل به آن دمنوش سلامت گفته می شود. بگذارید ۷-۵ میوه نسترن با یک لیوان آب جوش ۲۰ دقیقه دم بکشد و سپس مصرف کنید. میوه نسترن نباید پودر شود زیرا پرزهای داخل آن حساسیت زاست.

گیاه پنج‌انگشت که حاوی استروژن گیاهی است، دارای مواد موثره‌ای است که می‌تواند روی محور هیپوفیز ـ تخمدان تاثیر گذاشته و به بهبود اختلالات قاعدگی از جمله یائسگی زودرس کمک کند البته به علت تداخل اثر بهتر است از مصرف همزمان آن با قرص‌های ضد بارداری و داروهای هورمونی پرهیز شود. مصرف ترکیب رازیانه، تخم کرفس، آنیسون، شیرین ‌بیان و پونه نیز در درمان و کاهش علائم یائسگی در زنانکمک‌ کننده است.

فوفل و جینسینگ نیز از گیاهان اثربخش در این زمینه است. دم‌کرده زنجبیل، زعفران و دارچین نیز می‌تواند موثر باشد. گل پامچال، شبدر قرمز، گل ساعتی، گزنه و شنبلیله هم از دیگر گیاهان موثر در کمک به درمان اختلالات قاعدگی است البته با توجه به تفاوت مزاج‌ها و علل بیماری در افراد مختلف، مصرف تمام گیاهان فوق باید با نظر پزشک متخصص گیاهان دارویی یا طب سنتی انجام شود.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »