آیا میتوان در ماه رمضان عروسی گرفت؟

مرضیه ترابی فروردین ۱۸, ۱۴۰۳ ۰
آیا میتوان در ماه رمضان عروسی گرفت؟

ماه رمضان یکی از ماه‌های مهم و معنوی در تقویم اسلامی است که برای مسلمانان سراسر جهان بسیار ارزشمند و مهم است. این ماه، نشانگر شروع فصل بهار و پایان فصل زمستان است و همچنین ماهی است که در آن مسلمانان به روزه گرفتن و عبادات اختصاصی این ماه می‌پردازند.

در این ماه، مسلمانان از طلوع تا غروب خورشید نه می‌خورند و از خوردن و نوشیدن و سایر عملیاتی که روزه بشکند خودداری می‌کنند. روزه در این ماه نقش مهمی در تقویت اراده، پاکسازی روح و جسم، افزایش تقوای الهی و ارتباط با خداوند دارد.

علاوه بر روزه‌گیری، در ماه رمضان نماز، قرآن خوانی، صدقه دادن، دعا کردن و اعمال خیریه دیگر نیز به عنوان عبادات و عمل‌های پرثمر شناخته می‌شود. همچنین در این ماه، شب‌های قدر که شبی است که قرآن به زمین نازل شده است، بسیار ارزشمند و معنوی است و مسلمانان در این شب‌ها به دعا، استغفار و عبادت فراوان می‌پردازند.

ماه رمضان فرصت مناسبی برای تجدید نیت، پاکسازی روح و جسم، اصلاح خود و نزدیک شدن به خداوند است. این ماه با آغاز آن حالت خوب و آرامشی به زندگی مسلمانان می‌بخشد و فرصت مناسبی برای تحول و تغییر در زندگی آنان فراهم می‌کند.

حکم ازدواج در ماه مبارک

متاسفانه برخی مردم بر این باورند برگزاری جشن عروسی در ماه رمضان برخلاف اصول دینی ماست. با توجه به افزایش اهمیت به واجبات و مراقبه های دینی برخی برگزاری عروسی در ماه رمضان را حرام نیز می دانند. برگزاری مراسم عروسی ای که با رعایت شئون انجام می شود نه تنها حرام نیست بلکه توصیه هم شده است. اصل ماه رمضان نیز در دین مبین اسلام پر از شادی و خوشحالی توصیف شده است. با برگزاری عروسی با رعایت شئون در این ماه از ثواب و رحمت بسیار خداوند بهره مند خواهید شد.

صرفه جویی های عروسی در ماه رمضان

عروس و داماد می توانند به جای عقب انداختن عروسی به دلیل فرا رسیدن ماه رمضان، از تخفیف ها و صرفه جویی های برگزاری در ماه رمضان بهره مند شوید. ماه رمضان در این سال ها در فصل بهار قرار گرفته و هوای خوب باعث می شود سختی های روزه کمتر به چشم بیاید.

تخفیف های رزرو تالار در ماه مبارک رمضان

تخفیف های تالار عروسی در ماه مبارک رمضان باعث صرفه جویی زیادی در هزینه های شما می شود. این تخفیف ها معمولا در اوقات دیگر سال تکرار نمی شوند و ویژه ماه مبارک رمضان هستند. با این شرایط شما می توانید عروسی خود را با هزینه ی پایین تر در یک تالار رویایی برگزار کنید. به تالارها سر بزنید و تخفیف های آن ها را ببینید. می توانید مطابق سلیقه ی خود تالار مدنظرتان را انتخاب کنید.

افطاری دادن در ازدواج و جذابیت آن

حال و هوای افطاری در ماه مبارک رمضان در کودکی های ما خاطره ای دلپذیر است. این اتفاق زیبا در عروسی شما علاوه بر این که از ثواب و رحمت بسیاری برخودار است باعث خاطره انگیز شدن عروسی شما می شود. جذابیت این امر می تواند با افطاری دادن در فضای باز دوچندان شود. می توانید باغ تالارهای زیبا را رصد کنید و بهترین آن ها را انتخاب و رزرو کنید.

 

جشن عروسی در رمضان، حرام نیست؟!

دراین‌ارتباط به سراغ تنی چند از روزه‌داران ماه خدا رفتیم تا نظرات آنان را جویا شویم. از دختر و پسری که یک ماه است تصمیم به ازدواج گرفته‌اند، می‌پرسم، آیا حاضرید در ماه رمضان جشن عروسی بگیرید؟ که نوعروس می‌گوید: تا به این لحظه فکر می‌کردم که برگزاری جشن و عروسی در ماه رمضان حرام است، زیرا هنگام برگزاری مقدمات عروسی، بارها این صحبت مطرح شد که در ماه رمضان هیچ کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم؛ اما اکنون که شما در این مورد می‌پرسید، برای خود من هم سؤال است که چرا باید در ذهن ما این مسئله تداعی شده باشد که در ماه رمضان جشن و عروسی اشکال دارد؟

اما توجیه این شهروند از این رویکرد مردم به ماه رمضان هم جالب است: شاید یک نکته مهم آن است که استفاده از عطر و اودکلن و استنشاق بوی آن ممکن است روزه را باطل کند و ازآنجاکه در این قبیل مراسم، انواع مواد آرایشی و بهداشتی به کار برده می‌شود، امکان دارد برای روزه‌دار اشکال ایجاد کند!

این نوعروس با تأکید بر اینکه در مراسم عقد و عروسی در برخی موارد شرایطی به وجود می‌آید که با شرع اسلام همخوانی ندارد، به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: نمی‌شود که آدمیزاد روزه‌دار باشد و برای اجابت فرمان خداوند، دهان خود را به روی خوردن و آشامیدن ببندد، اما در اثر یک لغزش غیرعمدی، کاری کند که روزه‌اش زیر سؤال برود.

می‌ترسیم به بهانه عروسی، روزه‌خواری شود

اما نظر همسر این خانم هم شنیدنی است. این تازه‌داماد می‌گوید: اکنون که فصل تابستان است، هوای گرم باعث می‌شود تا انسان نتواند به اندازه کافی تلاش و فعالیت کند. حال تصور کنید که گروهی بخواهند برای برگزاری یک مراسم عروسی و تهیه مقدمات آن، صبح زود از خواب بیدار شوند و تا شب امور مربوط به عروسی را پیگیری کنند، این کار واقعاً طاقت فرس است.

شاید بسیاری از افراد به این نتیجه برسند که چند روز برگزاری مراسم عروسی را روزه نگیرند و تصورشان این باشد که در آینده روزه قضا بگیرند تا جبران گذشته شود که در این صورت، علاوه بر اینکه گناهان این تصمیم بر دوش خودشان است، به‌نوعی گریبان گیر عروس و داماد که مسبب این تصمیم هستند نیز می‌شود.

این تازه‌داماد با یادآوری اینکه یک مورد عقدکنان در بین بستگانشان برگزارشده است می‌گوید: اگرچه این مراسم بعد از افطار برگزار شد، اما بسیاری از میهمانان در مراسم حاضر نشدند و آن‌هایی هم که آمده بودند، به این بهانه که باید زود بخوابند تا بتوانند برای سحر از خواب بیدار شوند، به سرعت مراسم را ترک کردند. درنتیجه مراسم به‌خوبی برگزار نشد، اگرچه هزینه زیادی را به خانواده‌های طرفین تحمیل کرده بود! پدر و مادر این عروس و داماد نیز حرف‌های جالبی برای گفتن دارند.

عرف مردم را زیر سؤال نبرید!

پدر عروس می‌گوید: روزه گرفتن برای شناختن شرایط فقرا و محرومان است. باید انسان از صبح تا شب گرسنه و تشنه بماند تا شرایط نیازمندان را درک کند؛ اما به عقیده من برگزاری این قبیل مراسم تا حدودی با روحیه روزه گرفتن فاصله دارد. پدر این داماد نیز می‌گوید: اول به من پاسخ دهید که چه اصراری دارید مراسم عقد و عروسی در ماه رمضان برگزار شود؟ چرا می‌خواهید آن چیزی که در بین مردم عرف شده و زمینه‌سازی نزدیک شدن به خدا و برگزاری مراسم مذهبی را فراهم می‌کند، از بین برده و یا کاری کنید تا به فراموشی سپرده شود؟!

متأسفانه در جامعه ما افراد بسیاری هستند که ایمان ضعیفی دارند؛ و ای‌کاش که این ضعف ایمان را فقط برای خودشان نگه می‌داشتند، اما ملاحظه می‌کنید که بلای جان دیگران هم شده‌اند و سعی می‌کنند آنان را به مسیر دیگری بکشند. مادر عروس نیز به نکته جالبی اشاره می‌کند و اظهارمی دارد: ما در طول سال نسبت به بسیاری از مراسم دینی غافل هستیم اما در همین یک ماه رمضان سعی می‌کنیم جبران گذشته کنیم.

بسیاری از کسانی که در طول سال حضور در مسجد را فراموش کرده‌اند، به مساجد رفته و نماز را به جماعت برگزار می‌کنند.
تصور کنید که بخواهد مراسم عقد و عروسی در ماه رمضان برگزار شود. آن‌وقت همین مراسم جشن باعث می‌شود که مردم نسبت به حضور در مساجد بی‌تفاوت شوند.

ازدواج در ماه رمضان چه حکمی دارد؟

پاسخ اجمالی

  1. در شرایطی که برای ازدواج ذکر شده است، زمان خاص در آن نیامده است، البته برخی از علما برای اجرای عقد در زمان‌های خاص کراهت قائل‌اند.
  2. آنچه که در ماه رمضان ممنوع است، نزدیکی (جماع) با همسر، برای شخص روزه‌دار است، نه خواندن عقد.
  3. نتیجه این که انسان می‌تواند در ماه مبارک رمضان ازدواج کند – چه دائم و چه غیر دائم -؛ یعنی اجرای عقد می‌تواند در روز باشد، اما نزدیکی فقط شب‌ها بعد از افطار تا هنگام اذان صبح، به مقداری که وقت برای انجام غسل، یا تیمم – در صورت عدم دسترسی به آب یا محذور استفاده از آن- داشته باشند.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »