وسایل ممنوعه در ماکروفر کدامند؟

پیش از اختراع ماکروفر به طور تصادفی، توسط دکتر پرسی لب بارون اسپینر، خود آموز مهندسی الکترونیک، انسان تصور نمی کرد بتواند مواد غذایی را بدون استفاده از آتش گرم کند یا بپزد. امروزه ماکروفر ها در طرح ها و مدل های گوناگونی تولید می شوند؛ و از وسایل پرکاربرد خانگی به شمار می آیند. اگر شما هم در خانه تان ماکروفر دارید، باید نکاتی را در رابطه با آن بدانید. از جمله اینکه چه چیزهایی را نباید در مایکروفر گذاشت. در ادامه این مطلب وسایل ممنوعه در ماکروفر را برای شما شرح می دهیم.

چه چیزهایی را نباید درون ماکروفر گذاشت

اسفنج خشک

به هیچ وجه اسفنج خشک را درون ماکروفر نگذارید، زیرا ممکن است آتش بگیرد. اگر میخواهید اسفنج را ضدعفونی کنید، بهتر است آن را خیس کرده و درون مایکروفر قرار دهید.

مواد غذایی در ظرف فلزی

اگر قصد گرم کردن غذا در مایکروفر را دارید به هیچ وجه آن را در ظرف فلزی قرار ندهید. به دلیل اینکه جامدیت و در نتیجه ارتعاشات فلز بیش از مواد غذایی است، می تواند منجر به آتش گرفتن شود. خطرات قرار دادن فلز در ماکروفر بیش از آن چیزی است که شما تصور می کنید.

تخم مرغ با پوست یا سالم

اگر تخم مرغ سالم را درون ماکروفر قرار دهید ممکن است منفجر شود. اما اگر روی آن ترک خورده باشد دیگر این اتفاق نمی افتد.

فویل آلمینیومی

استفاده از فویل در جایی که نمی خواهید غذا دوباره پخته شود بسیار موثر است. در هنگام استفاده از  فویل های آلومینیومی حتما آنها را صاف کنید زیرا تکه های مچاله شده می توانند آتش بگیرند.

خشک کردن سبزیجات

ماکروفر به هیچ وجه برای خشک کردن دسته های کوچک سبزیجات مناسب نیست. از آنجایی که رطوبت گیاهان کم است با قرار گرفتن در ماکروفر می توانند آتش بگیرند.  البته اگر عمل خشک کردن را خیلی سریع انجام دهید مشکلی پیش نمی آید.

ظروف پلاستیکی

تعدادی از ظروف پلاستیکی که روی آنها کلمه  microwave safe نوشته شده برای قرار دادن در ماکروفر مناسب هستند. اما دیگر ظروف پلاستیکی نباید در مایکروفر قرار داده شوند زیرا می توانند باعث ایجاد مشکلاتی شود.

کیسه کاغذی مواد غذایی

کیسه های پلاستیکی هم با قرار گرفتن در ماکروفر می توانند آتش بگیرند و گاز سمی منتشر کنند.

لیوان های مسافرتی

بعضی از لیوان های مسافرتی هرگز نباید در ماکروفر قرار داده شوند چون میتوانند به دستگاه آسیب برسانند.

لباس

بعضی از افراد در هوای سرد زمستان، جوراب هایشان را در مایکروفر قرار می دهند تا گرم شود. این کار علاوه بر اینکه کاملاً غیر بهداشتی است می تواند منجر به آتش سوزی نیز بشود.

گوشت یخ زده

به هیچ وجه نباید گوشت یخ زده را در ماکروفر آب کنید. این کار باعث رشد باکتری های مضردر گوشت شده و کیفیت آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

لیوان آب

قرار دادن لیوان آب برای مدت طولانی و سپس حرکت دادن آن ممکن است حادثه آفرین باشد. لیوان آب را برای مدت زمان ۳۰ ثانیه در ماکروفر قرار دهید و اگر گرم نشده بود مجدد برای ۳۰ ثانیه آن را تنظیم کنید. به هیچ وجه زمان آن را طولانی تر نکنید.

سس قرمز و فلفل

قرار دادن سس قرمز و فلفل در ماکروفر هم می تواند منجر به انفجار و آتش گرفتن شود.

این مواد غذایی را هم نباید در مایکروفر قرار دهید: شیر پاکتی، شیرمادر، سس گوجه فرنگی، انواع روغن، میوه، ظرف طلا کوب، ظرف فومی، هویج، قوطی کنسرو کلم بروکلی.

راهنمای تعمیر ماکروفر

ماکروفر یکی از دستگاههای برقی است که بسیار پر استفاده است، بنابراین دور از انتظار نیست که بعد از مدتی دچار مشکلاتی شود که نیاز به تعمیر پیدا کند. در ادامه با توضیحات راهنمای تعمیر ماکروفر همراه ما باشید.

 برای تعمیر مایکروفر خود نیاز به چند وسیله مانند فیوز کش، پیچ گوشتی، اهم سنج و …. دارید همچنین باید نکات ایمنی را هم به درستی رعایت کنید.

چند ایراد رایج در ماکروفر ها وجود دارد که در ادامه این مطلب قصد داریم آنها را بررسی کنیم:

ماکروفر غذا را گرم نمیکند.

علت این امر ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

اگر از ماکروفر در زمان اوج مصرف انرژی برق استفاده می کنید، احتمالاً توان دستگاه پایین بیاید.

بسته شدن منافذ دستگاه با چربی ها و کثیفی ها می تواند جلوی انتقال گرما را بگیرد.

حجم غذایی که در مایکروفر گذاشته اید بسیار زیاد است و دستگاه نمی‌تواند آن را گرم کند.

علت های فنی هم برای این مشکل وجود دارد مثلاً خراب شدن المنت یا خازن.

جرقه زدن ماکروفر

به محض اینکه جرقه ای درون ماکروفر مشاهده کردید دستگاه را خاموش کرده، درب آن را باز کنید و هر چیزی که جرقه زده است را خارج کنید، زیرا اگر این کار را انجام ندهید ممکن است آتش سوزی یا انفجار رخ دهد.

هرگز قاشق یا چنگال را درون مایکروفر نگذارید چون ممکن است جرقه بزنند. خرده های غذا که درون دستگاه باقی می ماند نیز می توانند باعث ایجاد جرقه شوند. همچنین ظروف فلزی هم می توانند علت این امر باشند. علت فنی این مشکل احتمالاً  آسیب دیدن لعاب داخل دستگاه یا خراب شدن مگنترون و سوختن دیود باشد.

روشن نشدن ماکروفر

وجود مشکل در پریز برق یا دوشاخه دستگاه، همچنین فعال بودن قفل کودک می تواند این مشکل را ایجاد کند. علاوه بر موارد گفته شده خراب شدن فیوز لاین یا فیوز حرارتی هم سبب این مشکل میشود.

سر و صدای زیاد ماکروفر

در ابتدا باید سینی ماکروفر را بررسی کنید تا در جای درستش قرار گرفته باشد. همچنین ریل زیر سینی را هم بررسی کنید، اگر مشکلی در آنها وجود نداشت ممکن است دیود و خازن نیم سوز شده یا سوخته باشند.

چند نکته

برای مراقبت از ماکروفر دستگاه را در فواصل زمانی مناسب تمیز کنید.

لوازم ممنوعه را درون ماکروفر نگذارید.

برای اینکه غذا در هنگام گرم کردن خشک نشود حتما ظروف را با درپوش در مایکروفر قرار دهید.

غذای متراکم را با قدرت کمتر و برای مدت زمان طولانی تر بپزید.

همواره منافذ خروجی گرما را بررسی کنید تا پوشیده نشده باشد زیرا سبب آسیب رسیدن به دستگاه میشود.

جالب است بدانید غذای آماده شده در ماکروفر نسبت به دستگاه های دیگر ویتامین های کمتری را از دست می دهد.