طرز تهیه شیرینی گوش فیل اصفهانی

مرضیه ترابی مهر ۵, ۱۴۰۲ ۰
طرز تهیه شیرینی گوش فیل اصفهانی

اصفهان، شهری با تاریخی بسیار قدیمی و فرهنگی غنی است که در قلب ایران قرار دارد. این شهر به عنوان پایتخت امپراتوری صفویه شناخته می شود و دارای بسیاری از جاذبه های گردشگری معروف است.

یکی از جاذبه های مهم اصفهان، میدان نقش جهان است که به عنوان یکی از بزرگترین میدان های جهان شناخته می شود. در این میدان، بسیاری از بناهای تاریخی و فرهنگی معروف مانند مسجد شیخ لطف الله، عمارت علم الهدی، عمارت حاج رضا، و … قرار دارند.

در اصفهان، پل خواجو نیز به عنوان یکی از جاذبه های معروف شناخته می شود. این پل، که در سال ۱۶۰۲ ساخته شده است، بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد و به عنوان یکی از پل های قدیمی و معروف جهان شناخته می شود.

بازار و کوچه های اصفهان نیز به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری معروف شناخته می شود. در این بازار، بسیاری از محصولات دست ساز و صنایع دستی اصفهان مانند قالی، کلاه، چرم، و … به فروش می رسند.

اصفهان همچنین دارای بسیاری از باغ های زیبا و تاریخی است که به عنوان جاذبه های گردشگری شناخته می شوند. باغ علاءالدین، باغ فین، باغ نظر، و باغ ارم، تنها چند نمونه از این باغ ها هستند.

علاوه بر جاذبه های گردشگری، اصفهان دارای خوراکی های خوشمزه و معروفی است که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شوند. شیرینی گوشفیل یکی از این خوشمزه های اصفهانی است که در سراسر ایران طرفدار دارد. از همین رو تصمیم داریم تا در ادامه مطلب به تشریح طرز تهیه این شیرینی خوشمزه و اصیل به روش بازاری بپردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه گوش فیل بازاری اصفهان

مواد لازم

زرده تخم مرغ 2 عدد
آرد 2 لیوان
شیر نصف لیوان
بکینگ پودر یک قاشق چایخوری
روغن جامد برای تهیه خمیر یک قاشق چایخوری
نمک یک هشتم قاشق چایخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

چند نکته:

حتما از روغن جامد برای تهیه این شیرینی استفاده کنید.
بهتر است، آرد را الک کنید و سپس استفاده نمایید.
پس از آنکه تخم مرغ و شیر را یخچال بیرون آوردید، مدت زمانی در دمای محیط قرار دهید تا هنگام استفاده سرد نباشند.

طرز تهیه خمیر گوش فیل اصفهان

تخم مرغ وشیر وروغن را مخلوط میکنیم بعد ماست و دوقاشق از شربت پایین که درست کردیم بر میداریم مخلوط موادمان میکنیم بعد بکینگ پودر را اضافه میکنیم ودر آخر آرد را اضافه میکنیم آرد را تا جایی که خمیرمان بدست نچسبید اضافه میکنیم . سپس دوساعت خمیر را استراحت میدهیم .
بعد از دوساعت خمیر را با وردنه باز کرده .

قبل از اینکه خمیر را باز کنید روی میز کارتون را آرد پاشی کرده و خمیر را به قطر 2 میلی متر باز میکنیم و با چاقو به شکل لوزی برش میدهیم.

وبعد در یک ظرف کوچک مثل شیر جوش روغن مایع ریخته وگوشتفیل های برش زده را در روغن فراوان سرخ کنید . بعد از سرخ شدن در شربت سرد وبعد در صافی میگذاریم تا شیره اضافی آن برود.

طرز پخت شیرینی گوش فیل بازاری

زرده تخم مرغ را بهم بزنید تا از حالت لختگی دربیاید.
سپس وانیل و روغن جامد را اضافه کنید.
بکینگ، نمک و آرد را نیز به مواد بیفزایید. توجه کنید که آرد باید به تدریج اضافه شود و با دست بهم بزنید تا خمیر نرم و لطیف گردد.
خمیر را در یک کیسه فریزر قرار دهید و به مدت دو ساعت به حال خود رها کنید و به خمیر استراحت دهید.
پس از آنکه خمیر استراحت کرد، روی یک سطح مقداری آرد بپاشید و خمیر را با وردنه باز کنید تا وقتی که قطر آن به حدود نیم سانتیمتر برسد.
به اشکال دلخواه خمیر را برش بزنید.
در یک قابلمه مقدار زیادی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود.
گوش فیل‌ها را در روغن داغ سرخ کنید. پس آنکه سرخ شدند در صافی قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود.
پس از آنکه شیرینی‌ها کمی خنک شدند و حدود ۵۰ درجه حرارت داشتند، شربتی که تهیه کرده بودید را اضافه کنید. شربت حتما باید ولرم باشد، وگرنه شیرینی‌ها خمیر می‌شوند.
توجه داشته باشید که شربت نباید بیش از حد غلیظ شود.

گوش فیل بازاری آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید.

 

 

طرز تهیه شربت گوش فیل

مواد لازم

شکر 500 گرم
آب دو سوم لیوان
جوهر لیمو یک دوم قاشق چایخوری
گلوکز مایع دو قاشق سوپخوری
اسانس هل 3 قطره
زعفران دم کرده به میزان لازم
گلاب 2 الی 3 قاشق سوپخوری

چند نکته:

در صورت تمایل می‌توانید گلاب را حذف کنید.
‌می‌توانید اسانس هل را با خود هل جایگزین کنید.

دستور تهیه شربت گوش فیل بازاری

شکر را داخل ظرف میریزیم و آب را اضافه میکنیم

آب، شکر، جوهر لیمو و بادکا را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید.

دقت کنید آب وشکر را روی حرارت هم نزنید چون در این صورت شربت از همون اول شکرک میزنه .اول شکر وآب را قاطی کنید بعد که حل شد روی حرارت قرار میدهیم ودیگه هم نزنید . تا یواش یواش قوام بیاد .
در ضمن جوشیدن آب و شکر با یک قلمو که با آبلیمو مرطوب کردیم دور اطراف ظرف آب وشکر در حال جوش را تمیز میکنیم وقتی شربت در حدود 8 تا ده دقیقه قوام آمد آبلیموی تازه هل و گلاب و زعفران را اضافه میکنیم .یکی دو جوش که زد میگذاریم تا کمی خنک بشه.
زمانی که شربت به جوش آمد و کمی غلیظ شد، گلاب، زعفران و اسانس هل را اضافه کرده و صبر کنید تا شربت یکی دو جوش بزند و به غلظت برسد.
شربت گوش فیل بازاری آماده است و می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید.

بعد از اینکه شربت کمی خنک شد نباید هم زیاد سرد بشه ولرم باشه گوش فیل های سرخ شده را از ظرف روغن خارج کرده ودرصافی ریخته سپس در ظرف مورد نظر چیده و در کنار عزیزان با لذت فراوان میل کنید .

نکات مهم گوش فیل

نباید آرد زیادی به خمیر اضافه شود، زیرا باعث سفت شدن آن خواهد شد. باید به اندازه‌ای روی سطح آرد بپاشید که خمیر به وردنه نچسبد.
اگر از روغن مایع یا کره در خمیر استفاده کنید، شیرینی پس از پخت به سرعت خراب می‌شود.
اگر روغن کاملا داغ نباشد، گوش فیل پف نمی‌کنند.
گلوکز مایع یا بادکا سبب می‌شود که پس از پخت شیرینی دوام بیشتری داشته باشند.
شیوه‌های متفاوتی برای برش زدن گوش فیل وجود دارد که بنا به سلیقه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، اما توجه داشته باشید که نباید خمیر را به گونه‌ای تا بزنید که شربت در آن نفوذ نکند. زیرا مزه این شیرینی به شربت آن بستگی دارد.
همانطور که مطالعه کردید در تهیه خمیر این شیرینی شکر استفاده و طعم دهنده‌ای استفاده نمی‌شود، بنابراین مطمئن شوید که گوش فیل کاملا به شربت آغشته شده اند. در غیر اینصورت طعم مورد نظر را نخواهند داشت.

گوش فیل رزا منتظمی

  • زرده تخم مرغ ۲ عدد
  • شیر یک استکان
  • روغن ۳ قاشق سوپخوری
  • آرد(بمقداری که مایه خمیر بشود و بدست نچسبد) حدودا ۲۰۰گرم
  • بیکینگ‌پودر نصف قاشق مرباخوری

شیر بیکینگ پادر و روغن و زرده تخم مرغ را مخلوط میکنیم و کم کم آرد میریزیم و مرتب بهم میزنیم تا مایه خمیر شده بدست نجسبد و زیاد هم سفت نشود، بعد خمیر را خوب مالش میدهیم و میگذاریم دو سه ساعت در کیسه نایلون بماند.

مایه را خمیر کرده و لواش را نازک مثل لواش باقلوا باز می‌کنیم و آردهای زیادی روی لواش را پاک می‌کنیم.

در صورتیکه بخواهیم گوش فیل پف بکند لواش‌ها را دولا می‌کنیم و در غیر اینصورت لواش‌ها را یک لا با دهانه استکان با لیوان گردگرد می بریم.

در صورتیکه لواش را دولا کرده باشیم اول آنها را بطریق فوق می‌بریم و با دست کمی اطراف آنها را فشار می‌دهیم تا اطراف در قطعه لواش بهم بچسبد و یک طرف دایره لواش‌ها را با دست کمی جمع می‌کنیم به طوریکه چین خوردگی پیدا کند.

سپس روغن فراوانی را داغ می‌کنیم بعد نان‌های آماده شده را در روغن می‌اندازیم و حرارت را ملایم میکنیم.

یک طرف نان‌ها که کمی برشته شد آنرا بر می‌گردانیم تا طرف دیگر نیز برشته شود بعد نانهای آماده شده را داخل صافی می‌چینیم تا روغن زیادی آن گرفته شود.

وقتی نان‌ها کاملا سرد شدند دو طرف آنها را پودر قندی که با کمی هل کوبیده مخلوط کرده‌ایم می‌پاشیم و در ظرف می‌چینیم کمی هم پودر پسته روی آن می‌دهیم.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »