۵ مورد از تکنولوژی های برتر جهان

مرضیه ترابی آبان ۱۶, ۱۴۰۱ ۰
۵ مورد از تکنولوژی های برتر جهان

پیشرفت علم و تکنولوژی همواره تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی انسان ها گذاشته است. به پیرامون خود بنگرید، گوشی موبایل، سیستم کامپیوتری، اینترنت، لوازم برقی، جارو برقی اتوماتیک و هزاران مورد دیگری که پیرامون خود مشاهده می کنید، همگی حاصل پیشرفت تکنولوژی هستند.

شاید در زمان ابتدای پیدایش کامپیوتر به آن به عنوان یک معجزه نگاه می شد اما اکنون یک سیستم کامپیوتری بسیار ابتدایی و بدیهی به نظر می رسد بنابراین این تکنولوژی ها هم با گذشت زمان فرسوده شده و جای خود را به تکنولوژی های برتر و بالاتر می دهند. مثلا یکی از تکنولوژی های روز دنیا که در سراسر جهان مشهور و شناخته شده است و روز به روز هم در حال پیشرفت و به روزرسانی است، تکنولوژی متاورس است.

با توجه به اهمیتی که تکنولوژی در زندگی ما انسان ها دارد و همچنین اهمیت سرمایه گذاری بر روی تکنولوژی های جدید، بر خود لازم دیدیم تا چند مورد از تکنولوژی های برتر جهان را خدمت شما معرفی نماییم.

این تکنولوژی ها بر زندگی حال ما تاثیر گذاشته و زندگی آینده ما و فرزندانمان را متحول خواهند نمود. پس چه خوب است که نسبت به آنها علم و آگاهی داشته باشیم و آنها را به فرزندان خود بشناسانیم تا بتوانیم موفقیت و آسودگس آنها را برای آینده تضمیم نماییم.

تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تکنولوژی چیست؟

لغت تکنولوژی Technology به معنی یک عملکرد سیستماتیک است. به همین خاطر هر وسیله‌ای که به دست انسان ساخته می‌شود، تکنولوژی است. برای مثال: کشاورزی، شکار و هر چیزی که با بهره از علم به یک کاربردِ روزمره تبدیل می‌شود، تکنولوژی است. آمیزه‌ای از هنر و دانش. معادل فارسی تکنولوژی، فناوری است و به معنی دارندگی یک چیز است؛ چه چیزی؟ فن! خب تا همین حد از نظر لغوی به ما می‌گوید هر چیزی که در طولِ عصرها ساختیم، یا به دست گرفتیم و از آن استفاده کردیم، تکنولوژی است.

نظر شما چیست؟ آیا استفاده از فکر هم یک تکنولوژی است؟‌ یا فکر کردن مهارت می‌خواهد یا فنِ خاصی تا آن را یاد بگیریم؟ بهتر است در ادامه ببینیم چگونه تخیلِ انسان‌ها می‌تواند به واقعیت نزدیک شود. با عجیب‌ترین‌ها شروع می‌کنیم. چیزی که شاید آینده بشری را به طورِ کلی متحول کند. هوش مصنوعی یا AI.

معرفی 5 تکنولوژی برتر جهان

1 – مشارکت هوش مصنوعی (AI) در ساخت

رای فهمِ تکنولوژی ai بهتر است نگاهی به عملکردِ کامپیوتر داشته باشیم و از طرفی آن را با عملکردِ یک انسان قیاس کنیم. هوش مصنوعی AI، یک حوزه وسیع از علمِ کامپیوتر است. خب همانطور که به لغتِ تکنولوژی نگاهی انداختیم، باید با سیستم‌ها سر و کار داشته باشیم. حالا با در نظر گرفتن این تعریف، هدفِ فناوریِ هوش مصنوعی، خلقِ سیستم‌های هوشمند و مستقل است.

تکنولوژی هوش مصنوعی چه ویژگی‌هایی دارد؟

انسان‌ها می‌توانند صحبت کنند و بشنوند و ارتباط برقرار کنند. این را از طریق زبان انجام می‌دهند. تشخیصِ ساختارِ زبانی یا speech recognition در دل یک تکرارِ مکرر از یادگیری‌ها رشد می‌کند. همانطور که مثلاً انسان با تکرار چندین بارۀ واژه سیب و دیدن سیب می‌فهمد که سیب چیست. کامپیوترها هم قادر به این کار هستند. هم اکنون شما می‌توانید با اکثر گوشی‌های هوشمند به صورت صوتی ارتباط برقرار کنید. در واقع شما دستور را می‌گویید و دستگاه اجرا می‌کند. حتماً تجربه چنین موضوعی را داشته‌اید.

هوش مصنوعی چه کاری نمی‌تواند انجام دهد؟

خب ما انسان‌ها دیده‌ها،‌ شنیده‌ها و به طور کلی 5 حس لامسه را پردازش می‌کنیم. ما یک حس دیگر هم داریم. حس تفکر ورزیدن که می‌تواند به هر کدام از این حس‌ها متصل باشد و یا خیال‌پردازی کند. آیا ماشین یا همان کامپیوتر از چنین حسی می‌تواند برخوردار شود؟ نظر شما چیست؟ آیا هوشِ مصنوعی‌ای که بتواند همانند انسان تخیل و انتخاب کند تولید می‌شود؟

هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر را مثل ما تفکیک کند

یکی دیگر از ویژگی‌های تکنولوژی AI پردازش‌ تصویر image recognition است. که هم اکنون در سیستم‌های کامپیوتری می‌بینیم و بر پایه تصویر است. به عنوان مثال می‌توان به انواعِ پردازش‌گرهای تصویر در دوربین‌های دیجیتال اشاره کرد.

انسان می‌تواند محیطِ خود را بشناسد و به صورتی روان در آن حرکت کند. مثال این تکنولوژی، حوزه رباتیک robotic است. شاید در این قسمت یادِ جاروبرقی‌های هوشمند بیوفتیم که خود به خود مسیر را تشخیص می‌دهند و یک محیط را جارو می‌زنند.

الگویاب‌هایی بهتر از انسان

یکی دیگر از کارهایی که انسان می‌کند درکِ الگوها است. دسته‌بندی‌ها را می‌فهمد و حتی دسته‌بندی خلق می‌کند. این مهارتِ تشخیصِ الگوها pattern recognition است. جالب است که ماشین‌ها می‌توانند این الگوها را بهتر تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانند از اطلاعاتِ بیش‌تری استفاده کنند. علاوه بر انبوهی از اطلاعات، آن‌ها به ابعاد داده‌ها dimensions of data نیز می‌توانند دسترسی داشته باشند.

بد نیست به شش بعدِ کیفیت‌سنجی داده‌ها اشاره کنیم: صحت، تکمیل کردن، ثبات و پایداری، سر موعد انجام وظیفه، اعتماد به اعتبارِ انجام دادن وظایف و منحصر به فرد بودن.

2 – شبکه 5G دومین فناوری از فناوری برتر

سیستمی به نام Amazon Go که از اینترنت اشیا (IoT) استفاده می کند و اخیراً توسط آمازون راه اندازی شده است. این سیستم از فناوری اینترنت اشیا (IoT) و بینایی ماشین استفاده می کند که به مشتریان امکان می دهد محصولات را بدون انجام بررسی دستی و به صورت مجازی بررسی کنند.

این انتظار می رود که با روی کار آمدن شبکه  5G، برنامه های Iot و دستگاه های متصل به اینترنت به بالاترین سطح برسند.

همچنین شبکه 5G باعث می شود فناوری و سنسورهای بیشتری در راستای حفظ محیط زیست استفاده شوند. به زبان ساده تر شبکه 5G باعث پیشرفت فناوری اینترنت اشیاء خواهد شد.

3 – در رتبه سوم فناوری برتر سال 2021 اتوماسیون (Automation) قرار گرفته است

اتوماسیون در بالاترین قله در آخرین روند فناوری اطلاعات قرار دارد. همانطور که همه ما می دانیم فناوری های بی شماری از جمله هوش مصنوعی، داده های بزرگ (بیگ دیتا)، رباتیک و رایانش ابری نیز در مقیاس بالایی در حال رشد هستند. شرکت های مشاوره نرم افزاری نیز با اجرای فناوری اتوماسیون پیش می روند.

4 – واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت مجازی «Virtual Reality» که اختصاراً به آن وی‌آر «VR» گفته می‌شود، به یک دنیای شبیه‌سازی شده کاملاً‌ مجازی اطلاق می‌شود که در آن می‌توان به گردش و کسب تجربه پرداخت. ورود به دنیای واقعیت مجازی در حال حاضر به کمک هدست‌های واقعیت مجازی امکان‌پذیر است. به طوری‌که با قرار دادن هدست روی سر می‌توان فضای مجازی را در جلوی چشمان خود دید و به تعامل با اشیاء، کاراکترها و فضای درون آن پرداخت. البته ابزارهای دیگری همچون دستکش و حسگرهای مختلف هم می‌توانند در ورود به واقعیت مجازی مورد استفاده قرار بگیرند. از واقعیت مجازی می‌توان برای اهداف سرگرمی و آموزشی بیش از هر حوزه دیگری استفاده کرد. هم‌اینک نیز بازی‌های واقعیت مجازی بسیاری در دسترس هستند که می‌توانند ما را برای استفاده گسترده‌تر از این تکنولوژی متاورس در آینده آماده کنند.

واقعیت افزوده «Augmented Reality» که اختصاراًبه آن اِی‌آر «AR» گفته می‌شود، به اشیاء، کاراکترها و هرچیز مجازی اشاره دارد که به دنیای واقعی ما اضافه می‌شوند. برای بهره‌گیری از فناوری متاورس واقعیت افزوده، مانند واقعیت مجازی، نیازی به استفاده از هدست، حسگر یا هیچ وسیله دیگری نیست؛ بلکه اشیاء و کاراکترها خود به دنیای واقعی افزوده می‌شوند. برای درک این تکنولوژی می‌توانیم به بازی پوکمون «Pokemon» اشاره کنیم که در آن هیولاهای کوچک در گوشه و کنار‌های دنیای واقعی مخفی می‌شدند و گیمرها باید آن‌ها را پیدا می‌کردند. برخی از انیمیشن‌ها مانند گارفیلد نیز می‌توانند تداعی کننده واقعیت افزوده باشند؛ مانند گربه بامزه‌ای که انیمیشنی و غیرواقعی بود، اما همراه با کارکترهای واقعی زندگی می‌کرد. حالا این مفهوم در متاورس می‌تواند برای اهداف دیگری غیر از بازی مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای بسیاری را پوشش دهد.

5- بلاکچین «‌Blockchain»، فناوری شگفت‌انگیز قرن ۲۱

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، فناوری بلاکچین، مسیر را برای تحقق تکنولوژی متاورس آسان کرده است. ایده متاورس خیلی وقت است که در ذهن انسان‌ها شکل گرفته است؛ اما تا به امروز، فضا و زیرساخت‌های لازم برای تحقق آن وجود نداشت. ظهور ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین از سال ۲۰۰۸ تاکنون توانسته است بسیاری از ناممکن‌ها را ممکن کند که یکی از آن‌ها تکنولوژی متاورس است. فناوری بلاکچین یک راه‌حل غیرمتمرکز و شفاف برای «اثبات مالکیت»، «پرداخت»، «حاکمیت»، «دسترسی» و «قابلیت همکاری» است. بنابراین موضوع پرداخت، تجارت و مالکیت در متاورس به کمک بلاکچین و دیگر فناوری‌های تحت آن انجام خواهد شد. موضوع پرداخت با ارزهای دیجیتال و مالکیت هم به کمک توکن‌های غیرمثلی «NFT» در متاورس محقق خواهد شد!

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »