درمان عفونت لثه در خانه

مرضیه ترابی اسفند ۲۳, ۱۴۰۱ ۰
درمان عفونت لثه در خانه

دندان یکی از اعضای اصلی بدن است که هر گونه درد در ان می تواند سبب کلافگی ما شود. همه ما کم و بیش دندان درد را تجربه نموده ایم و خاطرات خوبی از آن نداریم. در کل افراد بسیار زیادی هستند که علاقه ای به دندان پزشک ندارند و آنقدر مراجعه به این پزشک محترم را به تاخیر می اندازند که نهایتا از شدن درد و ناچاری، مجبور به مراجعه به دکتر می شوند.

یکی از بیماری های مربوط به دهان و دندان، عفونت لثه است. هنگامی که دچار عفونت شوید، غالبا لثه ها متورم و قرمز می شوندو در این حالت شما اصطلاحا دچار آبسه می شوید.

هنگامی که دچار عفونت شدید، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید تا بتوانید زیر نظر او، دوره درمان را طی کرده و لثه های خود را سالم نمایید. اما اگر به دکتر دندان پزشک دسترسی ندارید و یا جزء افرادی هستید که دست به دامن طب سنتی هستند، می توانید با کمک درمان های خانگی این عفونت را از بین ببرید. البته در موارد شدید و حاد، مراجعه به پزشک یک الزام است.

در ادامه تعدادی از بهترین و موثرترین درمان های خانگی برای درمان عفونت لثه را بیان نموده ایم. شما می توانید این روش ها را بر روی دندان خود اجرا نموده و نتیجه لازم را به دست آورید. البته بعد از درمان باید مسبت به ریشه یابی موضوع و درمان اصلی، آن هم توسط پزشک متخصص دندان اقدام نمایید.

عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان که به آن دندان آبسه نیز میگویند، یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف دندانی که دچار عفونت و تورم شده است، به کار می رود. هنگامی که پوسیدگی دندان اتفاق می افتد، باکتری در دندان ها، لثه ها و مغز استخوان ایجاد بی نظمی می کند، که پالپ و آب را احاطه کرده و موجب تورم و ایجاد آبسه می‌شود.

علائم عفونت لثه

شایع ترین علائم عفونت لثه قرمزی، خونریزی و تورم هستند. شما ممکن است بتوانید با درمان عفونت لثه در خانه از شدت علائم بکاهید. نشانه های رایج دیگر آن عبارتند از:

  • حساس شدن لثه
  • تورم لثه
  • خونریزی در حال مسواک زدن
  • پس رفتن لثه ها
  • تغییر رنگ لثه
  • درد
  • طعم بد در دهان
  • تنفس با بوی بد

آیا راهکاری برای درمان خانگی عفونت لثه وجود دارد؟

 راهکارهای درمان عفونت لثه در خانه معمولا چندان موثر نیستند. درواقع این راهکارها عامل ایجادکننده عفونت را از بین نمی‌برند بلکه تنها باعث تسکین درد و التهاب می‌شوند. بنابراین حتی اگر با استفاده از این راهکارها علائم ظاهری عفونت لثه از بین رفت، باید برای پیگیری به یک دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید. چراکه هنوز عامل عفونت وجود دارد و ممکن است در آینده با علائمی شدیدتر و آسیبی جدی‌تر برگردد. در ادامه این بخش تعدادی از راهکارهای خانگی درمان عفونت لثه را بیان می‌کنیم:

استفاده از محلول آب‌ نمک

مقدار نمک در این محلول باید بسیار بیشتر از آب باشد. به‌گونه‌ای که شوری آن کاملا احساس شود. برای درمان عفونت لثه با این روش روزی دو تا سه بار محلول آب‌نمک را قرقره کنید. خاصیت آنتی باکتریال نمک باعث تسکین درد و عفونت می‌شود و عفونت لثه را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

استفاده از زردچوبه

زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند باکتری‌های ایجادکننده عفونت را از بین ببرد. برای درمان عفونت لثه با زردچوبه به یک‌چهارم قاشق مرباخوری زردچوبه و کمی آب نیاز دارید. خمیر حاصل از ترکیب این دو ماده را روی محل عفونت بمالید و بعد از پنج دقیقه آن را بشویید. برای اثرگذاری این روش، آن را دو بار در روز امتحان کنید. درصورتی‌که به این ترکیب کمی نمک، روغن خردل و ویتامین E نیز اضافه کنید، تاثیر آن بیشتر خواهد شد.

آب لیموی تازه

استفاده از آب لیمو ترش برای درمان عفونت لثه کمی دردآور و آزاردهنده است. اما می‌توانید از اثرگذاری آن مطمئن باشید. برای درمان عفونت لثه با این روش باید آب لیموترش تازه را مانند آب‌نمک در دهان خود قرقره کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید تا علاوه بر رفع عفونت لثه‌ها، بوی بد دهان نیز از بین برود.

جوش‌ شیرین

ازنظر علمی تاثیر جوش‌شیرین بر باکتری‌های ایجادکننده عفونت لثه ثابت نشده است. اما این ماده از قدیم استفاده‌شده و ضرری نیز برای آن پیدا نشده است. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. برای این کار مقداری جوش‌شیرین را با آب گرم مخلوط کنید و بعد از مسواک زدن، دهان خود را با محلول حاصل بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

روغن‌های گیاهی

قرقره روزانه روغن‌های گیاهی می‌تواند باعث از بین بردن تورم و التهاب لثه‌ها شود. در این موارد باید یک قاشق غذاخوری از روغن را با آب ترکیب کنید و روزانه حدود 20 تا 30 دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید. روغن نارگیل، میخک، آفتابگردان، کنجد و آریمیدادی برای درمان عفونت لثه بسیار مناسب هستند. بعد از استفاده از این روغن‌ها حتما دندان‌ها را مسواک کرده و ترجیحا از نخ دندان یا دهان‌شویه نیز استفاده کنید.

سیر برای عفونت دندان

سیر یک غذای خوشمزه و محبوب در بین مردم است. یک بزرگسال سالم می تواند در حدود ۴ حبه سیر در روز مصرف کند، هر گل سیر معادل ۱ گرم است. سیر را به هر شکلی میتوانید استفاده کنید، آرد شده، سیر خام، پخته شده، روغن سیر و غیره. همه آنها مزایای بهداشتی شگفت آور ی دارند.
سیر بسیار ضد عفونی کننده است. ترکیب سیر حاوی بسیاری از آنتی بیوتیک ها است، آلیسین به مبارزه با ویروس و باکتری های بیماری زا کمک می کند.
پوست سیر را کنده و ساقه های سیر را بشویید.
یک تا دو حبه سیر تازه را به مدت ۳۰ ثانیه در دندان آلوده قرار دهید.
سپس دهان را بشویید و برای از بین رفتن بوی بد دهان از روغن گل میخک استفاده کنید.

احتیاط: سیر یک ادویه معمولی است که تأثیر مفید آن بر سلامت انسان شناخته شده است.
اما ازخوردن سیر مانده به شدت پرهیز کنید حتی اگر در یخچال نگهداری شده باشد.

درمان با زنجبیل

درمان عفونت دندان با زنجبیل بسیار ساده است؛
یک زنجبیل تازه بگیرید.
پوست زنجبیل را نکنید فقط با آب آن را بشویید.
زنجبیل را به تکه های کوچک تقسیم کنید.
بر روی دندان آلوده بریزید
یا با آب زنجبیل دهان را بشویید .
یا قبل از خواب به مدت ۵ دقیقه زنجبیل را بجوید.
این روند را بین ۷ تا ۱۰ روز تکرار کنید.
اگر نمی توانید جویدن قطعات تازه زنجبیل را تحمل کنید، چای زنجبیلی تهیه و بنوشید.

 عسل برای رفع عفونت دندان

این فکر که عسل می تواند عفونت دندان را درمان کند عجیب است؛ به خصوص وقتی که باکتری ها برای زنده ماندن و زیاد شدن نیاز به شکر دارند. با این حال، عسل می تواند رشد باکتری های پلاک و مقدار اسید تولیدی آن را کاهش دهد. بنابراین عسل خالص غذای ضد پوسیدگی دندان است.
۲ قاشق غذاخوری عسل و پودر دارچین را در یک لیوان آب گرم بریزید،
مخلوط کنید و سپس در دهان و پای دندان ها بگیرید و مضمضه کنید..

احتیاط: اگر از عسل برای درمان عفونت دندان استفاده می کنید، باید به طور مداوم به کار خود ادامه دهید تا کارآیی بالایی داشته باشد. به یاد داشته باشید که بعد از استفاده از این مخلوط با آب گرم دهان را بشویید .

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »