طرز تهیه شیرینی بهشتی

مرضیه ترابی بهمن ۱۶, ۱۴۰۱ ۰
طرز تهیه شیرینی بهشتی

شیرینی عید، یکی از بهترین و خوشمزه ترین شیرینی ها هستند که چون مصادف با تعطیلات عید و دید و بازدید هستند، طعمی ماندگار دارند. یکی از بهترین شیرینی های عید که طرفداران بسیاری هم دارد، شیرینی بهشتی یا شیرینی تو کرکی است.

این شیرین غالبا در تمامی قنادی ها یافت می شوند، اما خوب مسلما پخت یک شیرینی در خانه می تواند بسیار لذت بخش باشد و چه بسا شیرینی ها بسیار خوشمزه تر و تازه تر در خانه تهیه شود.

البته خانم های کدبانوی ایرانی؛ غالبا تمایل دارند تا شیرینی های عید را در خانه تهیه نمایند تا بتوانند به بهترین نحو ممکن از مهمانان خود پذیرایی نمایند. به همین دلیل ما هم بر آن شدیم تا طرز تهیه شیرین اصیل و پرطرفدار بهشتی را به شما عزیزان آموزش دهیم تا امسال عید بتوانید با این شیرین های خوشمزه از مهمانان خود پذیرایی نمایید و یا حتی برای مهمانی های عصرانه، این شیرینی را تهیه نمایید. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم شیرینی بهشتی

مواد لازم برای شیرینی بهشتی
آرد قنادی ۴۰۰ گرم
پودر قند ۲۰۰ گرم
پودر هل ۱ قاشق چای خوری
روغن جامد ۱۷۰ گرم
روغن مایع ۲۵ گرم
وانیل ۱ پنس
پور پسته برای تزیین
زعفران و پودر کاکائو به مقدار کافی

دستور پخت شیرینی بهشتی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی بهشتی ساده ابتدا روغن جامد را در یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت بسیار ملایم می گذاریم تا روغن آب شود، پس از اینکه روغن جامد آب شد آنرا داخل یک لیوان می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم تا خودش را بگیرد و سفت شود.

مرحله دوم

بعد از یخچال بیرون می آوریم و در محیط آشپزخانه قرار می دهیم تا به دمای محیط برسد.پودر قند را داخل کاسه ای الک می کنیم و(می توانید از شکر ریز نیز به جای پودر قند استفاده کنید و اگر شکر ریز نیست آن را داخل مخلوط کن پودر کنید و بعد اضافه کنید).

مرحله سوم

سپس روغن به دمای محیط رسیده را به آن اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم. در ادامه با همزن برقی ۱۰ دقیقه هم می زنیم و در این زمان همزدن ،وانیل را نیز اضافه می کنیم.پودر هل را به آرد اضافه می کنیم و از الک رد می کنیم.

مرحله چهارم

سپس به مواد کم کم اضافه می کنیم و با همزن برقی می زنیم و در آخر روغن مایع را نیز به مواد می افزاییم. حالا خوب مواد را مخلوط می کنیم تا خمیری منسجم بدست بیاوریم.برای اینکه خمیر داخل قیف قرار است ریخته شود باید کمی شل باشد تا از قیف رد شود.

مرحله پنجم

در اینجا می توانیم شیرینی هایی با سه طعم متفاوت داشته باشیم. خمیر را به سه قسمت مساوی تقسیم می کنیم و به یک قسمت زعفران دم کرده اضافه می کنیم و به قسمت دیگر پودر کاکائو و یک قسمت نیز همانطور سفید باقیمانده می ماند.

مرحله ششم

هر خمیر را با رنگ دهنده اش (منظور زعفران،کاکائو اضافه شده)خوب ورز می دهیم تا کاملا همه نقاط خمیر با آن رنگ دهنده رنگی شود.می توانید برای مزه دار کردن شیرینی نیز از هر چیزی استفاده کنید مانند پودر نسکافه یا پودر زنجبیل که کاملا به ذائقه بستگی دارد.

مرحله هفتم

سینی فر را بیرون می آوریم و فر را روشن می کنیم و روی ۱۷۰ درجه قرار می دهیم تا گرم شود.کف سینی را کاغذ روغنی می اندازیم و خمیرهای رنگی را هر کدام جداگانه داخل قیفی می ریزیم و با حفظ فاصله روی کاغذ روغنی ها ماسوره می زنیم.

مرحله هشتم

(می توانید بدون قیف نیز شیرینی را درست کنید به این صورت که روغن مایع را از خمیر حذف می کنیم و آرد بیشتری به خمیر باید بزنیم تا به صورت خمیری لطیف در بیاید. بعد از خمیر به اندازه یک گردو بر می داریم و با کف دو دست آن را گرد می کنیم.

مرحله نهم

سپس در سینی با فاصله آن ها را قرار می دهیم و با قالب روی آن ها طرح می اندازیم.)هر سه مدل خمیر رنگی را به همین شکل داخل سینی ماسوره می زنیم و روی آن ها می توانیم با تخم خرفه زیباتر کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله سینی را داخل فر قرار می دهیم تا به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه متناسب با مدل فر شما شیرینی ها پخته شوند. زمانی که اطراف شیرینی شروع به طلایی شدن کند، شیرینی ما آماده است و باید از فر خارج شود.

مرحله یازدهم

اگر شیرینی ها پس از پخته شدن سفت شده بودند به دلیل این است که مدت زیادی داخل فر مانده اند و یا ممکن است وسط شیرینی ها پخته نشده باشد که به دلیل بودن مدت زمان زیاد داخل فر است و حتی ممکن است اطراف شیرینی ها نیز بسوزد.

مرحله دوازدهم

پس از پخت شیرینی ها سینی را ار داخل فر بیرون می آوریم و اجازه می دهیم تا شیرینی ها سرد شود چون به احتمال زیاد شیرینی ها پودر یمی شود.شیرینی بهشتی های سرد شده را داخل ظرف مورد نظر می چینیم.

نوش جان

شیرینی بهشتی بدون فر

ابتدا یک سه پایه فلزی را داخل یک قابلمه مناسب قرار می دهیم، سپس درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا قابلمه به خوبی گرم شود. در ادامه داخل یک سینی با قطر کمتر از قابلمه دو لایه کاغذ رو غنی قرار می دهیم.

سپس خمیر را داخل سینی قیف می زنیم و سینی را داخل قابلمه قرار داده و درب قابلمه را می گذاریم تا شیرینی ها بپزند. حدودا ۱۵ دقیقه زمان برای پخت شیرینی ها لازم هست. هر زمان کف شیرینی ها طلایی شد باید آنها را از قابلمه خارج کنیم.

نکات مهم در پخت شیرینی بهشتی قیفی:

به جای روغن صاف قنادی، میتونین از روغن نیمه جامد استفاده کنین. اما برای این کار باید ۲۰۰ گرم روغن نیمه جامد رو روی حرارت بخار آب قرار بدین (مثلا روی کتری) تا آب بشه. بعد اجازه بدین کمی خنک بشه و داخل یخچال بذارین. اجازه بدین هشت ساعت بمونه بعد توی شیرینی استفاده کنین (با این کار به اصطلاح روغن نیمه جامد رو صاف میکنیم).

 بهتره آرد و پودر قند رو ۳ بار الک کنین چون توی کیفیت شیرینی تاثیر داره.

در تهیه شیرینی بهشتی و بقیه شیرینی‌های خشک، میزان همزدن روغن و پودر قند تاثیر زیادی توی بافت شیرینی داره؛ باید اونقدر هم برنید تا پوک و کرم رنگ بشه تا در نهایت شیرینی پوک و تردی داشته باشین.

اگه خواستین قسمتی از شیرینی رو زعفرانی کنین باید زعفران تون خیلی غلیظ باشه؛ که با اضافه کردن کمی از زعفران آب شده، طعم و رنگ بگیره. اضافه کردن زیاد مایعات باعث میشه شیرینی تون داخل فر وا بره و شکلش رو از دست بده.

میزان آرد توی شیرینی خیلی مهمه؛ اگه آردتون رو کمتر از میزان لازم اضافه کرده باشین شیرینی ها داخل فر پهن میشن و اگه آرد رو بیش از حد اضافه کرده باشین شیرینی تون سفت و خشک میشه. پس با احتیاط آرد رو اضافه کنین؛ اگه بار اولی هست که شیرینی درست میکنین و وارد نیستین، میتونین به عنوان تست، مقداری از مواد روی کاغذ روغنی کوچیک شکوفه بزنین و داخل فر قرار بدین تا ببینید شیرینی وا میره یا میزان آردتون اندازه هست تا با خیال راحت بقیه شیرینی ها رو داخل فر بذارید.

در صورت دلخواه به جای وانیل یا هل میتونید از زنجبیل هم استفاده کنید.

برای پرکردن قیف شیرینی، بهترین راه اینه که قیف رو داخل یه لیوان بزرگ بذارید و لبه های قیف رو به بیرون برگردونید و مواد رو به راحتی به کمک لیسک توی قیف بریزید. میتونین به جای استفاده از قیف و ماسوره، مقداری از خمیر رو داخل دست گرد کنین و با یه جسم گرد کوچیک مثل لوله خودکار، روش طرح چنتا دایره ایجاد کنین یا با چاقو روش نقش بزنین.

سعی کنین برای تهیه شیرینی از ترازو استفاده کنین؛ رعایت دقیق اندازه مواد، تاثیر خیلی زیادی توی نتیجه کار داره.

اگه میخواین شیرینی‌ها رو روی هم بچینین حتما بین لایه‌های شیرینی، کاغذ روغنی بذارین تا بهم نچسبن.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »