درمان سیاتیک پای چپ در خانه

مرضیه ترابی بهمن ۲, ۱۴۰۱ ۰
درمان سیاتیک پای چپ در خانه

سیاتیک و دیسک کمر یکی از شدیدترین دردهایی است که ممک است برای یک شخص اتفاق بیفتد. در صورت بروز این دردها حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمود و تحت نظر پزشک، درمان را پیگیری نمود.

این دردها در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان هستند و به هیچ عنوان نباید به این درد و این بیماری اجازه پیشرفت داد. اگر شما در کراحل اولیه درد سیاتیک در پای چپ یا راست و یا دیسک کر هستید، می توانید از درمان های خانگی در کنار مراجعه به پزشک، برای درمان بیماری خود و کم کردن دردهای خود استفاده نمایید.

اما قبل از هرگونه درمان خانگی، حتما اطمینان حاص نمایید که روش های معرفی شده درست و علمی هستند. زیرا بعضی از روش های نادرست، می توانند وضعیت را وخیم تر نمایند.

عصب سیاتیک یکی از اعصاب بسیار مهم در اندام تحتانی بدن است. درگیری های مربوط به کمر و اندام تحتانی، معمولا مربوط به این عصب است. اگر فردی به این دردها دچار شود، حتما باید نسبت به درمان آنها اقدام نماید.

درمانهای خانگی، جزء درمان های اولیه هستند و می توانند بسیار تاثیرگزار باشند، البته به شرط اینکه به درستی انجام شوند و مورد تایید پزشکان متخصص باشند.

روش درمان خانگی عصب سیاتیک

اگر کمی در مورد روش­های درمان خانگی سیاتیک شدید جستجو کرده یا از افراد مختلفی سوال کنید، متوجه می­شوید که تعداد این روش­ها کم نیستند. در واقع هر کس به نسبت تجربیاتی که دارد و چیزهایی که از منابع و سایت­های مختلف خوانده است پیشنهاد متفاوتی به شما می­دهد. در ادامه سعی کرده­ایم روش­هایی که مورد تایید پزشکان است را معرفی کنیم. دقت کنید که با شروع هر کدام از این روش­ها نباید توصیه­ها و درمان­هایی که متخصص به شما توصیه کرده است را کنار بگذارید.

درمان خانگی رگ سیاتیک با ورزش

ورزش­هایی مانند شنا، یوگا، پیاده روی و تای چی می­توانند برای درمان سیاتیک بسیار موثر باشد. همچنین برای درمان سیاتیک با ورزش خانگی برخی از حرکات کششی را نیز می­توان انجام داد. اما به یاد داشته باشید تمامی این حرکات باید طبق نظارت یک فرد متخصص حرکت درمانی یا پزشک فیزیوتراپ انجام شود. همچنین لازم است زمانی که دردتان به خوبی درمان نشده است از انجام ورزش­های سنگین مانند برداشتن وزنه، اسکوات، کشش شدید همسترینگ و شکم خودداری کنید.

استفاده از کمپرس آب گرم و یخ درمانی

برخی از روش­های درمان خانگی سیاتیک کمر و پا، کارهایی هستند که می­توان آن­ها را در خانه برای کاهش درد انجام داد. در این میان هم یک کیسه آب گرم و هم کمپرس آب سرد یا یخ درمانی می­تواند باعث کاهش درد شود. به این صورت که یخ به کاهش التهاب کمک می­کند و گرما با افزایش جریان خون در ناحیه دردناک، باعث تسریع بهبودی می­شود. در کل هر دوی این­ها می­توانند باعث کاهش اسپاسم عضلانی شوند.

برای این منظور می­توانید هر یک ساعت یکبار کیسه یخ و هر ۲ یا ۳ ساعت یکبار کیسه آب گرم را به مدت ۱۵ دقیقه روی محل درد قرار دهید.

تغییر حالت مداوم بدن

یکی دیگر از روش­های درمان خانگی سیاتیک کمر و پا اینست که خود را از وضعیت­های یکنواخت خارج کنید. به­طور کلی نباید مدت طولانی در یک وضعیت یکسان باشید. برای این منظور لازم است هر ۲۰ دقیقه یکبار حالت خود را تغییر دهید. به­طور مثال اگر خوابیده­اید باید هر ۲۰ دقیقه یکبار شکل خوابیدن خود را عوض کنید یا اگر نشسته­اید باید کمی تغییر در شکل نشستن خود ایجاد کنید. اینکار به کاهش درد شما و کاهش فشار روی عصب کمک می­کند.

 استراحت کافی

یکی دیگر از روش­های درمان خانگی گرفتگی رگ سیاتیک کمر استراحت کافی­ست. این به معنی این نیست که میزان و ساعات خوابتان را زیاد کنید؛ به این معنی است که مدت طولانی روی صندلی ننشینید، کارهای سنگین نکرده و وسایل سنگین جابجا نکنید. این کارها باعث تشدید بیماری شما شده و روند بهبودی شما را کندتر می­کنند. همچنین عدم تحرک بیش از حد نیز می­تواند باعث عدم بهبودی کامل شما شود.

درمان خانگی سیاتیک با زردچوبه

زردچوبه هم به دلیل خواص ضد التهاب جز داروهای طبیعی اثر بخش در درمان سیاتیک است. زردچوبه حاوی ماده ای به اسم کارکامین است که درد عصب و التهاب را کاهش میدهد.

یک قاشق چای خوری زردچوبه به یک لیوان شیر اضافه کنید. میتوانید یک چوب کوچک دارچین هم اضافه کنید و آن را بجوشانید. نوشیدنی سلامت بخش خود را با عسل شیرین کنید و روزی یک یا دو بار از آن استفاده کنید تا بهبود یابید. با پزشک برای استفاده از مکمل های 250 یا 500 گرمی زردچوبه سه بار در روز برای چند هفته مشورت کنید.

توجه: زردچوبه ممکن است برای افرادی که رقیق کننده های خون و یا داروهای دیابت مصرف میکنند مناسب نباشد، همچنین در افراد دارای سنگ صفرا هم منع مصرف دارد.

درمان خانگی سیاتیک با والریان 

ریشه ی والریان یا همان علف گربه، خاصیت آرامبخشی دارد و در بهبود درد های مزمن مفید است، مخصوصا برای تسکین درد سیاتیک ناشی از گرفتگی عضله. این گیاه، حاوی روغن هایی است که عضلات شما را شل میکند و فشار روی عصب را کاهش میدهد. همچنین به عنوان خواب آور هم استفاده میشود. با پزشک خود مشورت کنید و برای چند هفته روزی سه بار از مکمل والریان استفاده کنید. همچنین میتوانید برای چند هفته از چای والریان استفاده کنید.

درمان خانگی سیاتیک با دانه ی شنبلیله

ضماد دانه ی شنبلیله میتواند درد سیاتیک را کاهش داده و خواص ضد التهاب دارد. همچنین میتواند درد آرتریت روماتوید و نقرص را آرام کند. چند مشت دانه شنبلیله بردارید. پودر آن را با مقدار کافی شیر گرم کنید تا حالت خمیری پیدا کند. ضماد آن را در محل درد قرار دهید. قبل از شست و شو بگذارید چند ساعت روی محل بماند. برای بهبود میتوانید هر روز از این ضماد استفاده کنید.

درمان خانگی سیاتیک با پوست بید سفید

پوست بید سفید میتواند برای تسکین دردهای طولانی مدت سابق نیز استفاده شود. پوست بید سفید حاوی فنولیک گلیکوزید و سالیسین است که اثر ضد التهاب و خواص ضد درد دارد. با مشورت پزشک، مکمل پوست بید سفید یا سالیسین را روزانه برای چند هفته استفاده کنید.

درمان خانگی سیاتیک با طب سوزنی

طب سوزنی راه دیگری برای درمان درد سیاتیک است. عضلات خود را شل کرده و به بدنتان کمک کنید تا خودش را احیا کند. درمان دیگر تحریک نقاط مشخص طب سوزنی است، که در آن دستگاه عصبی مرکزی تحریک میشود و باعث رها شدن مواد شیمیایی میشود، درنتیجه آنها درک درد را تغییر داده و باعث ایجاد حس خوب میشوند.

یک تحقیق که در سال 2009 در مجله ی طب سنتی چین منتشر شد اعلام کرد که طب سوزنی گرم با سوزن های گرم به بهبود درد سیاتیک کمک میکند. در واقع از 30 نفر شرکت کنندگان 17 نفر بعد از طب سوزنی بهبودی کامل یافتند.

نکته: همیشه باید طب سوزنی توسط شخصی که بهترین مهارت را در آن دارد انجام شود.

 

 

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »