درمان آبله مرغان در کودکان زیر 2 سال

مرضیه ترابی آذر ۳, ۱۴۰۱ ۰
درمان آبله مرغان در کودکان زیر 2 سال

ابله مرغان یکی از بیماریهایی است که به طور تقریبی بیشتر افراد در سنین کودکی به آن مبتلا شده اند. این بیماری به سرعت قابل انتقال است. زمانی که در دوران ابتدایی مشغول تحصیل بودم، یکی از همکلاسیهایم به ابله مرغان دچار شد و چند روزی به مدرسه نیامد، بعد از آن یکی یکی ما هم دچار شدیم و تقریبا بیشتر افراد کلاس ابله مرغان گرفتیم.

اما ابله مرغان بیماری خاصی نیست که نگرانی و وحشت ایجاد نماید. یکی از چیزهایی که خیلی برای من سخت بود، تحمل خارش دانه های ابله بود.

اما شاید یکی از مهمترین و مشکل ترین آبله مرغان ها، بروز این بیماری در کودکان زیر 2 سال باشد.نوزادان نسبت به بزرگسالان می توانند واکنش های متفاوتی را نسبت به این بیماری بروز دهند و با توجه به استرس های والدین در رابطه با این بیماری و ظهور دانه های آبله در نوزادشان، ممکن است شرایط کمی برای آنها به عنوان والد دشوار باشد. به هر حال آبله بیماری ای نیست که جای نگرانی داشته باشد. بنابراین در صورت پیدایش این بیماری در نوزاد خود، تنها کافی است که آرامش خود را حفظ نموده و مراحل درمان را طی نمایید.

امروز تصمیم داریم تا در رابطه با ابله مرغان در کودکان زیر 2 سال صحبت نماییم و علل پیدایش، علائم و راههای درمان آن را بررسی نماییم. برای آشنایی کامل با این بیماری تا انتهای مطلب همره ما باشید.

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان نوعی بیماری عفونی شدید است که عامل ابتلا به آن گروهی از ویروس‌های هرپس به نام ویروس واریسلا زوستر است. آبله مرغان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی دوران کودکی است. این بیماری معمولاً خفیف است، هر چند ممکن است عوارض جدی به دنبال داشته باشد. ابله مرغان حساسیت پوستی (راش) مشخصی ایجاد می‌کند که با خارش شدید، تاول و علائمی مانند علائم آنفولانزای خفیف همراه است. آبله مرغان بیماری جدی برای کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیف محسوب می‌شود و گاهی حتی کودکان سالم را نیز با عوارض خطرناکی روبرو می‌کند. بنابراین به محض مواجهه با علائم این بیماری باید به پزشک مراجعه نمود.

 

اگر فرزند دلبندتان دچار آبله مرغان شده است و از خارش و حساسیت پوستی آزاردهنده رنج می‌برد، بهتر است در اولین فرصت به متخصص اطفال مراجعه کنید. متخصص اطفال داروهای لازم را برای درمان بیماری تجویز می‌کند و دستورات دقیقی را برای مراقبت از کودک در منزل ارائه می‌دهد. علائم آبله مرغان در کودکان ظرف 14 روز برطرف می‌شود.

کودکان زیر دوسال چگونه دچار آبله مرغان می شود؟

آبله مرغان از طریق ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. اگر کودک در معرض ویروس باشد، چهارده تا شانزده روز طول می کشد جوش های آبله مرغان ظاهر شود اما امکان ظهور جوش بین ده تا بیست و یک روز وجود دارد.
ویروس آبله مرغان از طریق دست دادن، تماس با تاول، سرفه و عطسه و از طریق هوا منتقل می شود. همچنین تماس مستقیم با مایع تاول نیز باعث انتقال ویروس می شود.

آیا آبله مرغان در کودکان زیر دوسال خطرناک است؟

برای نوزاد سالم، آبله مرغان فقط یک مزاحمت است. در موارد نادر، کودک سالم نیز در معرض عوارض جدی مثل عفونت های باکتریایی پوست، ذات الریه و تورم مغز قرار می گیرد. اگر فرزند شما آبله مرغان دارد و جوش به چشم او منتقل شود یا تب دارد و یا پوست اطراف آبله متورم و قرمز است به پزشک اطلاع دهید.
اگر سیستم ایمنی بدن نوزاد ضعیف است باعث عفونت می شود. برخی اقدامات مانند واکسیناسیون باعث بهتر شدن نوزاد می شود. همچنین در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی نوزاد، در صورت مشاهده علائم بیماری با پزشک تماس بگیرید.
بزرگسالان مبتلا به آبله مرغان در معرض ذات الریه باکتریایی قرار دارند. اگر باردار هستید و آبله مرغان نداشته اید، درباره اقدامات احتیاطی در حین بارداری با پزشک صحبت کنید.

آیا راهی برای جلوگیری از آبله مرغان در کودکان زیر دوسال وجود دارد؟

بله، انجام واکسیناسیون، اولین واکسن در سن بین دوازده تا پانزده ماهگی و واکسن دوم در سن بین چهار تا شش سالگی تزریق می شود.
واکسیناسیون عوارض جانبی دارد. اگر کودک شما به آنتی بیوتیک، ژلاتین حساسیت دارد او را واکسینه نکنید.
اگر کودک سرطان دارد یا به تازگی خون گرفته است یا دوز بالایی استروئید خوراکی مصرف می کند باید پزشک واکسینه را بررسی کنید.

علائم آبله مرغان

آبله مرغان غالباً با علائم زیر شروع می‌شود:

تب

سر درد

آب ریزش بینی

سرفه

بی‌اشتهایی

ضعف و خستگی

حساسیت پوستی (راش) قرمز رنگ پس از یک تا دو روز معمولاً از صورت و پوست سر شروع می‌شود، در قفسه سینه، پشت بدن و شکم پخش می‌شود و در نهایت به بازوها و پاها نیز می‌رسد. راش در داخل گوش‌ها، روی پلک‌ها، داخل بینی و دهان و حتی اطراف ناحیه تناسلی نیز مشاهده می‌شود. راش ظرف سه تا چهار روز آینده به طور دائم پخش می‌شود و معمولاً با خارش شدید همراه است.

تاول چند ساعت پس از درآمدن هر دانه ایجاد می‌شود. تاول‌های آبله مرغان پر از مایعی زرد رنگ است که پس از گذشت حدود یک روز کدر می‌شود. تاول‌ها مایع حاوی ویروس زوستر را آزاد می‌کنند، سپس پوسته پوسته می‌شوند و ظرف یک تا دو هفته می‌ریزند. مراحل التیام یافتن دانه‌های آبله مرغان متفاوت است و بعضی دانه‌ها سریع‌تر از بین می‌روند. بنابراین در هر زمان از بیماری راش‌های پوستی در مراحل متفاوت وجود دارد. تعداد دانه‌های آبله مرغان در موارد خفیف بیماری 50 عدد است، حال آن که برخی کودکان باید خارش بیش از صدها دانه را تحمل کنند.

درمان آبله مرغان کودکان زیر دوسال

سعی کنید تا بهبود کودک از خارج شدن او از منزل جلوگیری کنید.

برای تسکین خارش کودک، هر سه تا چهار ساعت او را حمام آب سرد ببرید. در آب حمام، جوش شیرین یا جو بریزید. پس از حمام لوسیون بر روی جوش و نقاط خارش دار بمالید.

ناخن کودک را کوتاه کنید و اجازه ندهید خود را بخاراند این کار باعث زخم شدن و بیماری عفونی می شود.

برای کاهش تب از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. به هیچ عنوان به کودک آسپرین ندهید.

اگر کودک خیلی ناراحت است برای کاهش خارش از پزشک اجازه بگیرید آنتی هیستامین بیشتری به او بدهید.

پزشک می تواند داروی ضد ویروسی مانند آسیکلوویر به کودک بدهد اما این قرص برای کودکان سالم تجویز نمی شود.

چطور از کودک مبتلا به آبله مرغان مراقبت کنید؟

آبله مرغان به ویژه به دلیل خارش بیماری بسیار ناراحت کننده‌ای برای کودکان است. با رعایت توصیه‌های زیر بهتر می‌توانید از کودک بیمار تا درمان آبله مرغان مراقبت کنید و او را قدری تسکین دهید:

برای بهتر شدن حال کودک می‌توانید هر سه تا چهار ساعت یک بار از کمپرس استفاده کنید.

حمام با آب ولرم را فراموش نکنید. حمام کردن باعث پخش شدن راش نمی‌شود.

به هیچ وجه حوله را روی بدن نکشید؛ بدن را با ضربات آرام حوله خشک کنید.

لوسیون کالامین خارش بدن را تسکین می‌دهد، اما نباید آن را روی صورت بزنید.

اگر آبله مرغان دهان را نیز درگیر کرده است، فقط آب سرد و غذاهای نرم و بدون ادویه به کودک بدهید.

از دادن خوراکی‌های اسیدی به کودک خودداری کنید.

اگر دهان فرزندتان تاول زده است، پس از مشورت با پزشک به او مسکن بدهید.

متخصص اطفال دارو برای تسکین نسبی خارش تجویز می‌کند.

دست و پای کودک را با دستکش یک انگشتی بپوشانید تا نتواند خود را بخاراند.

از کودک بخواهید که دست‌ها را مرتب بشوید، خودتان نیز شستشوی دست‌ها را فراموش نکنید.

ناخن‌های کودک را مرتب کوتاه کنید.

پیشگیری

واکسن آبله مرغان در سن نه ماهگی تزریق می‌شود. اکثر افراد پس از واکسیناسیون در برابر بیماری ایمن می‌شوند و دچار آبله مرغان نمی‌شوند؛ اگر هم به این بیماری مبتلا شوند شدت بیماری خفیف خواهد بود.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »