طرز تهیه شربت زعفران و گلاب

مرضیه ترابی شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ ۰
طرز تهیه شربت زعفران و گلاب

فصل گرما که فرا می رسد، عطش ما برای نوشیدن شربت های خوشمزه و خنک هم بیشتر می شود. خوشبختانه در فرهنگ ما ایرانی ها و سنت دیرینه ما، شربت های بسیار خوشمزه ای وجود دارند که علاوه بر رفع تشنگی دارای خواص و فواید بیشماری نیز هستند.

شربت سکنجبین، شربت بهارنارنج، شربت بیدمشک، شربت آبلیمو و بسیاری شربت های دیگر که هریک علاوه بر طعم بینظیر دارای خوئاص بیشماری نیز می باشند و سلامتی و شادابی را به راحتی به ما منتقل می کنند.

اما در بین تمامی شربت ها، شربت گلاب و زعفران طرفداران بیشتری دارد، شاید علت این امر را بتوان در خوشمزه بودن آن و سادگی تهیه آن دانست. علاوه بر این خواص زعفران و گلاب هم برکسی پوشیده نیست و همه ما از خواص این دو در طب سنتی آگاهی داریم.

به همین دلیل امروز در نظر داریم تا یک شربت گلاب و زعفران ساده و خوشمزه را به شما آموزش دهیم. شما می توانید این شربت را در روزهای گرم سال و یا حتی در ماه مبارک رمضان تهیه نمایید و با افزودن تخم شربتی و خاکشیر، خواص بیشماری را به این نوشیدنی اضافه نمایید.

طرز تهیه شربت گلاب و زعفران

مواد لازم

  • شکر ۱ کیلوگرم
  • آب ۴ لیوان
  • زعفران دم کرده غلیظ ۱/۲ پیمانه
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • تخمه شربتی به مقدار لازم

دستور اول

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا برای تهیه این شربت باید زعفران را بسابید. زعفران را داخل یک هاون ریخته و با کمی قند خوب بسابید تا نارنجی رنگ شود. سپس داخل یک کاسه یا قوری مخصوص زعفران بریزید و چند قطعه یخ اضافه کنید و روی حرارت کتری قرار دهید و صبر کنید تا زعفران دم بکشد و خوشرنگ و غلیظ شود.

مرحله دوم: جوشاندن مواد

در ادامه آب و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و بدون هم زدن بگذارید تا شکر ذوب شود. سپس زعفران را به همراه گلاب اضافه کنید و روی حرارت متوسط برای ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قرار دهید تا شربت بجوشد و قوام پیدا کند. در همین حین تخمه شربتی را به همراه کمی آب گرم داخل کاسه بریزید و برای ۲۰ دقیقه بگذارید تا تخم شربتی خوب پف کند.

مرحله سوم: تهیه شربت زعفران با تخمه شربتی

یک کاسه آب جوش کنار دست خود قرار دهید و در این ۴۰ دقیقه با کمک یک فرچه مخصوص آشپزی دور تا دور قابلمه را تمیز کنید تا شربت شکرک نزند، می توانید از کمی آبلیموترش نیز برای تمیز کردن دور قابلمه استفاده کنید. بعد از ۴۰ دقیقه میزان غلظت شربت را تست کنید برای این کار باید یک قطره شربت را روی دستمال ریخته و اگر پخش نشد یعنی به غلظت رسید و یا از قبل یک نعلبکی داخل فریزر قرار دهید و کمی از شربت روی آن بریزید و اگر شربت به راحتی حرکت کرد یعنی به غلظت رسیده است. شربت را از روی حررات بردارید و داخل یک ظرف تمیز ریخته و با کمی آب رقیق کنید و تخم شربتی بریزید و سرو کنید. نوش جان

دستور دوم

  • ابتدا آب را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا سریعتر به جوش بیاید، پس از اینکه آب به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و زعفران سابیده شده را به قابلمه اضافه می کنیم.
  • با یک قاشق مناسب زعفران را به خوبی مخلوط می کنیم تا با آب کاملا یکدست شود. سپس درب قابلمه را می گذاریم و به مدت ۲۰ دقیقه صبر می کنیم تا زعفران دم بکشد و رنگ بیندازد. در ادامه شکر و گلاب را اضافه می کنیم.
  • شعله زیر قابلمه را به صورت کاملا ملایم روشن می کنیم و شربت را به صورت مداوم هم می زنیم تا شکر به طور کامل حل شود. پس از اینکه شکر حل شد، حرارت زیر قابلمه را بیشتر می کنیم تا شربت به دمای جوش برسد.
  • حالا باید صبر کنیم تا شربت به قوام کافی برسد، حدود ۷ تا ۱۲ دقیقه زمان نیاز است تا شربت به غلظت مناسب برسد. زمانی که شربت در حال جوشیدن هست حتما کف های روی شربت را با یک قاشق می گیریم تا رنگ شربت در پایان کدر نشود.
  • گرفتن کف های روی شربت باعث می شود که شربت ما خوشرنگ تر و شفاف تر شود. پس از اینکه شربت به غلظت مناسب رسید درب قابلمه را می گذاریم تا دیواره های قابلمه عرق کند، این کار باعث می شود که شربت ما شکرک نزند.
  • در پایان شربت را داخل یک ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. برای سرو این شربت به اندازه یک پنجم یا یک ششم لیوان را شربت و باقی لیوان را با آب سرد پر می کنیم و پس از مخلوط کردن سرو می کنیم.

چند نکته مهم و اصولی

  • اگر شربت به اندازه کافی غلیظ نشود یا به اصطلاح قوام نیابد، ممکن است ترش شده یا کپک بزند. برای تست کردن قوام شربت، یک قاشق از شربت را بردارید و از بالا بریزید، اگر قطره آخر شربت به راحتی از قاشق جدا نشود و کشدار باشد، شربت قوام یافته و باید از روی حرارت برداشته شود.
  • در صورتی که پس از برداشتن شربت از روی حرارت متوجه شدید که رقیق است، دوباره آن را بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.
  • هنگام جوشیدن شربت حتما حرارت را کم کنید تا شربت بر روی حرارت ملایم ریز جوش بزند و آب آن به تدریج بخار شود، در غیر اینصورت شربت شکرک می‌زند.
  • اگر شربت گلاب و زعفران پس از مدتی شکرک زد، مقداری آب به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید، سپس حرارت را کم کنید تا بر روی حرارت ملایم قوام یابد.
  • در صورت تمایل می‌توانید پس از برداشتن شربت از روی حرارت، ۲ الی ۳ قطره اسانس هل به شربت گلاب و زعفران اضافه کنید تا شربت عطر و طعمی متنوع پیدا کند. ولی دقت کنید که اسانس هل تلخ است و افزودن بیش از حد آن باعث تلخ شدن شربت می‌شود.
  • به دلخواه می توانید ۱ چوب دارچین داخل شربت بریزید.
  • بگذارید روی حرارت کم بجوشد و شربت قوام پیدا کند و خیلی سفت نشو.
  • می توانید از کمی جوهر لیمو برای تمیز کردن دور قابلمه استفاده کنید تا شربت شکرک نزند.
  • به دلخواه می توانید ۲ عدد هل استفاده کنید.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »