درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی با طب سنتی

مرضیه ترابی شهریور ۲, ۱۴۰۱ ۰
درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی با طب سنتی

فصل های بسیار زیبایی وجود دارند که می توانیم از دیدن آنها لذت ببریم، اما گاهی پیش آمده است که با شروع فصلی جدید، خصوصا فصل بهار، گرفتار آلرژی ها و حساسیت هایی شویم که نه تنها نتوانیم از زیبایی های آن فصل لذت ببریم بلکه تحمل این شرایط که اغلب اوقات همراه با عطسه و آبریزش بینی است هم به ستوه بیابیم. حساسیت فصلی با شروع گرده افشانی گل ها و تولید هاگ ها شروع می شود. این گرده ها و هاگها سبب می شوند تا سیستم ایمنی بدن شروع به نشان دادن واکنش نماید. این واکنش ها اصولا در یک فصل خاص بروز می دهند به همین دلیل است که به آن حساسیت فصلی می گویند.

در این شرایط نیازی نیست دست به دامن این پزشک و آن پزشک شویم، بلکه تنها کافی است به سراغ طب سنتی خودمان برویم و با بهره گیری از دمنوش ها و خوراکی های سالم، هم از خواص آنها بهره مند شویم و هم حساسیت خود را درمان کنیم.

به همین دلیل امروز با یک مطلب کاملا مفید در خدمت شما هستیم تا انواع روش های طب سنتی برای درمان عطسه و آبریزش بینی مربوط به حساسیت فصلی را توضیح دهیم. همره ما باشید.

علائم حساسیت فصلی چیست؟

آیا برایتان پیش آمده است که در یک زمان خاص از سال دچار عطسه زیاد شوید. مخاط بینی و گلویتان خارش زیاد داشته باشد. چشم‌هایتان سرخ شود و خارش زیادی داشته باشد. یا حتی آبریزش بینی و ریختن اشک از چشم‌ها را تجربه کرده باشید. این‌ها علائم حساسیت فصلی هستند.

برخی افراد علائم آزاردهنده‌ی دیگری هم تجربه می‌کنند. مثلا سرفه‌های زیادی در شب دارند طوری‌که نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند و ممکن است خواب شبانه را هم مختل کند. البته باز هم تاکید می‌کنم اگر این علائم در تمام فصل‌های سال نباشد و فقط در فصل گرده افشانی گل‌ها یا زیر درختان ایجاد شود حساسیت فصلی است.

دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که رخدادهای دیگری هم به جز گرده افشانی گل و گیاه، بذر و درختان سبب واکنش سسیتم ایمنی بدن می‌شوند. این موارد که علائم مشابه با آلرژی فصلی دارد موارد زیر است.

  • اگر مورد گزش نیش حشرات در فصل بهار و تابستان قرار بگیرید.
  • اگر در معرض دود آتش یا دود آتش شومینه باشید و دچار اشک ریزش و علائم دیگر شوید.
  • قرار گرفتن در معرض کلر در استخر یا مکان‌های سربسته

آیا علائم حساسیت فصلی در همه‌ی افراد یکسان است؟

واکنش نسبت به مواد آلرژی زا مختص یک سن خاص نیست که بخواهیم آن را به کودکی یا سالمندی یا حتی میانسالی ارتباط دهیم. به جنسیت خاصی هم ربط ندارد و در مردان و زنان امکان بروز دارد. اما شدت و میزان آن در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است و این تفاوت فقط به میزان حساسیت سیستم ایمنی بدن فرد در مقابل مواد حساسیت‌زا ارتباط دارد.

درمان حساسیت و آلرژی در طب سنتی

سیب برای درمان گیاهی آلرژی در کودکان

سیب یکی از میوه‎های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که به بهبود آلرژی بدن کمک بسیاری می‎کند. سیب دارای مواد مغذی فلاونوئید است که از واکنش‎های آلرژیکی محافظت می‎کنند. در طول روز یک عدد سیب بخورید. سیب برای میان‌وعده بسیار مناسب است. می‌توانید سیب را با جو دو سر بخورید یا با آن سالاد میوه درست کنید و از خواص خوب آن بهره‌مند شوید.

لیمو برای بهبود آلرژی فصلی

لیمو یکی از میوه‎های مقوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‎کند. این میوه منبع ویتامین سی و انواع آنتی‎اکسیدان‌های مفید است و از بروز آلرژی‎های فصلی جلوگیری می‎کنند.

اگر شما در طول روز آب لیمو بخورید، بدن به‎طور کامل سم‎زدایی می‎شود و سموم و ناخالصی‌ها از بدن دفع می‎شوند. آبلیمو یکی از چاشنی‌های اصلی برای انواع سالادها است. همچنین شما می‌توانید در فصل تابستان شربت آبلیمو خنک هم تهیه کنید. در برخی از غذاها همانند عدسی و خوراک لوبیا هم از چاشنی لیمو استفاده می‎کنند.

عناب؛ درمان حساسیت فصلی در طب سنتی

میوه عناب به‎صورت خشک و تازه مصرف می‎شود. در طب سنتی مصرف عناب را برای کاهش قند خون و فشار خون توصیه می‎کنند. علاوه بر این‌ها، عناب خواص زیادی دارد؛ از جمله ضدالتهاب، ضد تب، ضد سرفه، خلط‌آور و محافظ از کبد.

نارنج

نارنج یکی از گیاهان پرخاصیتی است که برای افرادی‌که دچار حساسیت‌های فصلی می‎شوند، بسیار مفید است. از آب نارنج در سالاد، انواع غذا و … استفاده می‌کنند.

چای سبز

چای سبز یکی از داروهای موثری است که ویتامین سی موجود در آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‎کند و از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها و حساسیت‎های فصلی مراقبت می‎کند. همچنین چای سبز، آرام‎بخش است و در بهبود حالت‌های تنش و افسردگی و رفع استرس و هیجان زیاد تاثیر زیادی دارد.

یکی دیگر از دمنوش‎های پرخاصیت، دمنوش آویشن است.

دمنوش زنجبیل سرد

زنجبیل خواص زیادی دارد که از مهم‌ترین آن می‎توان به تسکین دردهای شکمی و رفع حالت تهوع، رفع ورم بدن و تسکین تب یونجه اشاره کرد. این دمنوش در بهبود حساسیت‎های فصلی تاثیر زیادی دارد.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل با یخ

برای تهیه این دمنوش به مواد زیر نیاز دارید:

  • زنجبیل رنده شده: 2 قاشق غذاخوری
  • آب: 1 لیتر + 1/4 لیتر
  • لیموی تازه: 1 عدد
  • یخ: چند تکه

زنجبیل رنده شده را داخل یک چای‎ساز بریزید و روی آن آب جوش بریزید و بگذارید 5 دقیقه بجوشد. سپس آب لیموی تازه را بگیرید و به نوشیدنی جوشیده اضافه کنید. نوشیدنی را در یک لیوان بریزید و آن را در یخچال بگذارید. به هنگام سرو، یخ را به آن اضافه و میل کنید.

درمان گیاهی آلرژی تنفسی با چای بادرنجبویه

چای بادرنجبویه خواص بسیاری همانند کاهش فشار خون، رفع حساسیت‎های تنفسی و رفع دردهای شکمی دارد و عطر آن شبیه به مرکبات است.

درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی با دمنوش گزنه

ترکیبات موجود در گیاه گزنه در بهبود حساسیت‎های فصلی نقش موثری دارند. همچنین گزنه به کاهش التهاب مجاری تنفسی فوقانی، بهبود گرفتگی بینی و رفع سرفه، عطسه و خارش کمک بسیاری می‎کند.

اگر احساس می‎کنید که سرماخوردگی دارید و علائم شما از آلرژی فصلی نیست، به پزشک مراجعه و طبق توصیه او عمل کنید. اگر مطمئن شدید که سرما خورده‎اید، می‎توانید به سراغ تهیه‎ دمنوش‎های مفید برای سرماخوردگی بروید.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »