هیپنوتیزم چیست و چگونه اثر می کند؟

مرضیه ترابی مرداد ۳, ۱۴۰۱ ۰
هیپنوتیزم چیست و چگونه اثر می کند؟

هیپنوتیزم واژه ای است که همه ما بارها و بارها شنیده این و تصوری جالب از آن داریم، دوست داریم شخص دیگری را هیپنوتیزم کنیم، به فکر او وارد شویم و سوالاتی از او بپرسیم که مشتاق دانستن آنها هستیم. اما هیپنوتیزم چیست؟ چه کاربردهایی دارد و آیا واقعا هیپنوتیزم کرد به اندازه ای که ما تصور میکنیم خوب است؟

هیپنوتیزم روشی است که با کمک آن می توان حقایق پنهان در ضمیر ناخودآگاه افراد را آکار نمود. هیپنوتیز باید حتما توسط متخصص صورت گیرد و طی فرایند آن، روح و جسم فرد درگیر می شود و بخش عمده ای از مغز فعال می گردد.

هیپنوتیزم این روزها بیشتر خاصیت درمانی دارد و برای پاک کردن خاطرات آزار دهنده گذشته و درمان بیماری های روانی و همچنین درمان دردهای جسمی مانند میگرن و سندروم روده تحریک به کار گرفته می شود. علاوه بر اینها در درمان اختلالات خواب، درمان اعتیاد، درمان چاقی و لاغری و … هم به کار می رود.

اما اکثر افراد تصورهایی کاملا اشتباه در رابطه با هیپنوتیزم دارند و احساس می کنند در صورتی که به وسیله هیپنوتیزم درمان شوند، نمی توانند همانند قبل زندگی کنند و یا …

به همین دلیل امروز تصمیم داریم تا به طور کامل در رابطه با اینکه هیپنوتیزم چیست و چه تاثیراتی دارد صحبت کنیم و باورهای غلطی که در رابطه با هیپنوتیزم وجود دارد را عنوان نماییم. با ما همراه باشید.

هیپنوتیزم چیست؟

این واژه از یک کلمه یونانی به نام هیپنوس (به معنای خواب) گرفته شده است. ماجرا از آن جایی آغاز می‌شود که آقای اتین فلیکس، در قرن ۱۹ از این روش برای تلقین ذهن و رفتارهای خاص شخص خواب رفته، استفاده کرد. طبق تحقیقات، افرادی که از تلقین پذیری بالایی برخوردار هستند، در قسمت جلویی قشر مغز یعنی سینگولین کورتکس، سطح فعالیت بالاتری در هیپنوتیزم دارد. این قسمت مغز، وظیفه عملکردهای پیچیده مغز مربوط به ادراک و پردازش احساسات و یادگیری را برعهده دارد.

در مطلبی که در مجله مربوط به علوم اعصاب با عنوان هیپنوتیزم و اثرات آن برضمیر ناخودآگاه منتشر شده است، عمل هیپنوتیزم را نوعی کنترل ضمیر ناخودآگاه می‌دانند. در واقع فرایندی که تصاویر ذهنی از فیزیولوژی و آگاهی فرد جلوتر می‌رود. به این ترتیب، می‌توان به بخش‌های غیر قابل دسترسی در مغز دست پیدا کرد که تاثیر جدی بر روی عملکرد، احساس و رفتار فرد دارد.

موارد استفاده از هیپنوتیزم چیست؟

چرا ممکن است شخصی تصمیم بگیرد که هیپنوتیزم را امتحان کند؟ در بعضی موارد ، ممکن است افراد برای کمک به مقابله با درد مزمن یا تسکین درد و اضطراب ناشی از اقدامات پزشکی مانند جراحی یا زایمان ، به دنبال هیپنوتیزم بروند.

موارد زیر فقط چند مورد از کاربردهای هیپنوتیزم است که با تحقیق به اثبات رسیده است :

– تخفیف علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
– کنترل درد در طی اقدامات دندانپزشکی
– از بین بردن یا کاهش مشکلات پوستی از جمله زگیل و پسوریازیس
– مدیریت برخی علائم ADHD
– درمان بیماری های مزمن درد مانند آرتریت روماتوئید
– درمان و کاهش درد هنگام زایمان
– کاهش علائم زوال عقل
– کاهش حالت تهوع و استفراغ در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی
– از هیپنوتیزم همچنین برای کمک به افرادی که تغییراتی در الگوی رفتاری دارند مانند ترک سیگار ، کاهش وزن یا جلوگیری از شب ادراری استفاده شده است.

تأثیر هیپنوتیزم

هیپنوتیزم چه تاثیری دارد؟ تجربه هیپنوتیزم می تواند به طور چشمگیری از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد هیپنوتیزم شده بیان نموده اند که در حین حالت خواب ، احساس جدا شدن از مشکلات یا آرامش شدیدی دارند.

عده ای از افراد در حین هیپنوتیزم احساس می کنند که اقدامات آنها خارج از اراده آگاهانه آنها اتفاق می افتد. افراد دیگر ممکن است کاملاً آگاه و قادر به انجام مکالمه در هنگام هیپنوتیزم باشند.

آزمایش های یک متخصص به نام ارنست هیلگارد نشان داد که چگونه می توان از هیپنوتیزم برای تغییر چشمگیر ادراک استفاده کرد .
پس از اینکه به یک فرد هیپنوتیزم شده دستور داد درد در بازوی خود را احساس نکند ، بازوی شرکت کننده در آب یخ قرار گرفت.

در حالی که افراد غیر هیپنوتیزم شده پس از چند ثانیه به دلیل درد مجبور بودند بازوی خود را از آب خارج کنند ، افراد هیپنوتیزم شده بدون اینکه درد داشته باشند می توانستند بازوهای خود را برای چند دقیقه در آب یخ زده بگذارند و نگه دارند.

 

نکات مهم در مورد هیپنوتیزم

در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند که نمی توان هیپنوتیزم شد ، تحقیقات نشان داده است که تعداد زیادی از افراد بیش از آنچه فکر می کنند قابل هیپنوتیزم هستند. تحقیقات نشان می دهد که:

  • بین 10 تا 15 درصد از افراد بسیار به هیپنوتیزم پاسخ می دهند
  • تقریباً هیپنوتیزم 10٪ از سالمندان دشوار یا غیرممکن است
  • کودکان تمایل بیشتری به هیپنوتیزم دارند.
  • افرادی که می توانند به راحتی جذب تخیل شوند بسیار پاسخگوی هیپنوتیزم هستند.

اگر شما علاقه مند به هیپنوتیزم شدن هستید ، مهم است که به یاد داشته باشید که با ذهن باز به این تجربه نزدیک شوید. افرادی که هیپنوتیزم را از بعد مثبت آن مشاهده می کنند ، واکنش بهتری نشان می دهند.

اگر شما به هیپنوتیزم درمانی علاقه دارید ، مهم است که به دنبال یک متخصص باشید که دارای اعتبار و تجربه استفاده از هیپنوتیزم به عنوان یک ابزار درمانی باشد.

در حالی که مکان های زیادی وجود دارد که آموزش هیپنوتیزم و صدور گواهینامه را ارائه می دهند ، جستجوی یک متخصص بهداشت روان که از طرف انجمن ملی هیپنوتیزم بالینی تأیید شده باشد ممکن است مفید باشد.

باور غلط درباره هیپنوتیزم و هیپنوتیزم درمانی

باور غلط 1: هیپنوتراپیست تسلط کاملی بر شما دارد و می تواند شما را مجبور به انجام هر کاری بکند.

باور غلط 2: هیپنوتراپیست می تواند رازهای زندگی شما را بر ملا کند.

باور غلط 3: هیپنوتیزم درمانی ذهن (مغز) را ضعیف می کند.

باور غلط 4: ممکن است پس از آنکه دکتر هیپنوتیزم شما را هیپنوتیزم کرد دیگر نتواند شما را بیدار کند.

باور غلط 5: ممکن است کسی بعد از هیپنوتیزم شدن دیگر بیدار نشود.

باور غلط 6: در هیپنوتیزم هیچ چیزی نمی شنوم و حس نمی کنم.

باور غلط 7: هیپنوتیزم مثل خواب است و در حالت هیپنوتیزم از محیط آگاهی ندارم.

باور غلط 8: متخصص هیپنوتیزم توانمند می تواند شما را در چند ثانیه هیپنوتیزم کند.

باور غلط 9: با هیپنوتیزم درمانی می توان هر مشکلی را در یک جلسه حل کرد.

باور غلط 10: هیپنوتراپیست فردی با توانایی های خاص هستند.

باور غلط 11: هیپنوتراپی می تواند همۀ بیماری ها و مشکلات را درمان کند.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »