طرز تهیه شش انداز زنجان‎

مرضیه ترابی اسفند ۲۵, ۱۴۰۰ ۰
طرز تهیه شش انداز زنجان‎

چهارشنبه سوری یکی از سنت های دیرینه ایرانیان است که از قدیم الایام تا کنون حضور داشته است. روشن کردن آتش و جمع شدن گرداگرد ان و پرداختن به بزم و شادی، آیین اسن شب است.

چهارشنیه سوری در مناطق مختلف کشورمان برگزار می شود و بسیاری از شهرها، یک غذای خاص برای این شب را طبخ و میل می کنند. یکی از معروف ترین این غذاها، شش انداز است. سس انداز در شهرهای مختلف به سبک های مختلف پخت می شود. مثلا شش انداز گیلانی داریم که از بادمجان برای پخت آن استفاده می شود. شش انداز شیرازی که از هویج در طبخ آن استفاده می شود و شش انداز زنجانی که از گردو و خرما در پخت آن استفاده می شود و یک غذای فوق العاده خوش مزه و مقوی است.

به همین دلیل امروز در نظر داریم که با آموزش پخت شش انداز زنجانی که مخصوص شب چهارشنبه سوری است همراه شما باشیم. پس اگر از غذاهای تکراری خسته شده اید و دوست دارید یک غذای جدید بپزید و از خوردن آن لذت ببرید، این آموزش را از دست ندهید.

طرز تهیه شش انداز زنجانی

شش انداز زنجانی، خوراکی بسیار مقوی است که به خاگینه خرما شباهت دارد و اغلب در فصل سرد سال مصرف می‌شود تا به‌واسطه طبع گرم و کالری بالایش، انرژی بدن را افزایش دهد. علاوه بر این، وجود کشمش و خرما که از منابع غنی خون‌سازی و آهن هستند، از فواید زیاد این غذا حکایت دارند.

مواد لازم برای ۴ نفر:

  • نصف پیمانه خرما بدون هسته
  • یک عدد پیاز کوچک
  • یک پیمانه گردو
  • یک پیمانه کشمش پلویی
  • ۴ عدد تخم‌مرغ
  • یک قاشق چای‌خوری دارچین
  • ۳۰ گرم کره
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه

۱. ابتدا پیاز را در کمی روغن تفت دهید و کنار بگذارید.

۲. خرمای بدون هسته را خرد کرده یا به‌صورت نصفه استفاده کنید. سپس آن را در مخلوط کره و روغن تفت دهید تا نرم شود؛ اما باید مرتب هم بزنید تا خرما نسوزد.

۳. سپس گردو خردشده را اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا با شعله ملایم نرم شود.

۴. در این مرحله نوبت به افزودن پیازداغ، کشمش پلویی و دارچین است که باید همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

۵. در آخر نیز به‌ازای هر نفر، یک تخم‌مرغ‌ در غذا بشکنید و آن را هم نزنید. برخی افراد پس از پخت تخم‌مرغ، یک پیمانه شیره انگور و سرکه روی آن می‌ریزند که قطعا طعم متفاوتی پیدا می‌کند.

۶. این غذا تقریبا در عرض ۲۰ دقیقه حاضر می‌شود و می‌توانید آن را با نان یا برنج سرو کنید.

نکته‌ های تهیه شش انداز زنجانی

  • در برخی دستورهای آشپزی از گوشت چرخ‌کرده در شش انداز زنجانی استفاده می‌شود. به این ترتیب که یک عدد پیاز رنده‌شده، زردچوبه، فلفل و نمک و ۲۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده را با هم مخلوط و کاملا ورز دهید و به‌شکل کوفته قلقلی ریز در‌آورید. سپس آن‌ها را در مقداری روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. در ادامه گردو، کشمش و پیاز را سرخ کرده و گوشت را اضافه کنید و سپس نصف پیمانه سرکه و مقداری روغن حیوانی را به مواد بیفزایید و مخلوط کنید. پنج عدد تخم‌مرغ را در کاسه‌ای جداگانه هم بزنید و بعد به مواد داخل تابه اضافه کنید تا همه جای تابه پخش شود. وقتی تخم‌مرغ‌ها پخت، غذا را سرو کنید و در صورت تمایل مقداری شیره خرما روی آن بریزید و از طعمش لذت ببرید.
  • کشمش‌ها را با شعله ملایم و برای مدتی کوتاه تفت دهید تا باد نکنند.

خواص خرما

حالا که به ارزش غذایی خرما اشاره کردیم، وقت آن است که شما را با خواص این ماده‌ی غذایی مقوی و سالم آشنا کنیم. در ادامه تعدادی از خواص خرما را بررسی می‌کنیم.

۱. سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند

یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف خرما ممکن است اثرات مثبتی روی میزان کلسترول خون و استرس اکسیداتیو داشته باشد. خرما هیچ کلسترولی ندارد و غنی از آهن است. میزان فیبر موجود در خرما بیشتر از موز است. باید درباره‌ی اینکه خرما چطور به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می‌کند، تحقیقات بیشتری انجام شود.

۲. سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

خرما منبع غنی مس، منیزیم، سلنیوم و مگنز به شمار می‌رود. تمام این مواد مغذی برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با استخوان‌ها مثل پوکی استخوان ضروری هستند. خرما همچنین سرشار از ویتامین کا است که به انعقاد خون کمک می‌کند. خرما حاوی بور (Boron) هم است. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که بور یک ماده‌ی مغذی مهم برای حفظ سلامت استخوان‌ها است.

۳. به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند

بین مصرف منظم خرما و کاهش خطر ابتلا به زوال عصبی و عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن ارتباط وجود دارد. یک مطالعه‌ی حیوانی به این نتیجه رسید که مصرف خرما می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد. در یک مطالعه‌ی دیگر روی موش‌ها نشان داده شد خوردن خرما برای مدت طولانی به پیشگیری از التهاب در مغز کمک کرد.

۴. از التهاب جلوگیری می‌کند

یکی از خواص خرما، پیشگیری از التهاب محسوب می‌شود. خرما دارای خواص ضدالتهابی است. این ماده‌ی غذایی منیزیم دارد که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با التهاب مبارزه کند. اگر در رژیم غذایی خود منیزیم کمی مصرف ‌کنید، سیستم ایمنی بدنتان نمی‌تواند به‌خوبی با التهاب مبارزه کند. هرچند مطالعات انجام شده در این زمینه محدود هستند.

۵. برای زنان باردار مفید است

زنان باردار باید تقریبا ۳۰۰ کالری بیشتر از سایر افراد مصرف کنند. بیشتر خانم‌های باردار برای تأمین کالری لازم بدن خود، مواد غذایی حاوی کالری بالا را می‌خورند که مواد مغذی کمی دارند.

این موضوع می‌تواند در بلندمدت منجر به مشکلاتی شود. خرما می‌تواند یک گزینه‌ی سالم برای دریافت کالری لازم بدن باشد. اگرچه کالری خرما بالا است، اما مواد مغذی زیادی دارد و به تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدن زنان باردار کمک می‌کند.

شواهد نشان می‌دهند که فیبر موجود در خرما ممکن است از بواسیر در بارداری جلوگیری کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف خرما چهار هفته قبل از فارغ شدن ممکن است برای زنان باردار مفید باشد. به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. همچنین بعضی از شواهد عنوان می‌کنند که خرما ممکن است عضلات رحم را در ماه‌های آخر بارداری تقویت کند.

خواص گردو

۱. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین‌های گروه B موجود در مغز گردو به کاهش استرس که یکی از علل چین و چروک پوست صورت و دور چشم می‌باشد، کمک می‌کند. ویتامین E موجود در گردو در واقع یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش رادیکال‌های آزاد کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود.

۲. مرطوب کننده طبیعی پوست

مغز و روغن گردو دارای خواص آبرسانی قوی هستند که به عنوان مرطوب کننده پوست عمل کرده و به درمان خشکی آن کمک می‌کنند.

۳. رفع سیاهی دور چشم

گفته می‌شود که استفاده منظم از روغن گردو به دلیل خواص آرامش بخش طبیعی به درمان سریع پف و سیاهی دور چشم کمک می‌کند.

۴. تقویت و افزایش رشد مو

گردو منبع خوبی از پتاسیم، اسید‌های چرب امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ می‌باشد که باعث تقویت فولیکول‌های مو شده و به افزایش رشد مو کمک می‌کند.

۵. درمان شوره سر

مغز و روغن گردو دارای خواص مرطوب کنندگی طبیعی هستند که پوست سر را هیدراته کرده و به پیشگیری و درمان شوره مو کمک می‌کنند.
تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »