طرز تهیه باسلوق ساده خانگی‎

مرضیه ترابی دی ۴, ۱۴۰۰ ۰
طرز تهیه باسلوق ساده خانگی‎

خوراکی های شیرین جزء لذت بخش ترین خوردنی ها هستند و کمتر کسی را می توان یافت که به این خوشمزه های شیرین علاقه ای نداشته باشند. شیرینی، شکلات، کیک، باسلوق، پولکی، سوهان، گز و … همه جزء شیرینیجات خوشمزه هستند که بعضی از آنها تنها در کشور ما وجود دارد.

باسلوق یکی از نرم ترین شیرینی جات است به گونه ای که به آن راحت الحلقوم هم می گویند یعنی اینکه به راحتی از گلو پایین می رود. اگر طرفدار چای هستید، حتما هنگام صرف چای، باسلوق هم کنارتان قرار دهید و همراه با نوشیدن چای، به جای قند، از باسلوق استفاده کنید تا لذت و شیرینی چای چندین برابر شود.

از طرف دیگر برای جشن های کهن ایرانی مانند یلدا و نوروز، در بسیاری از خانه ها باسلوق یافت می شود، خصوصاً اینکه باسقو ها را می توان در رنگ ها و مزه های مختلف تهیه کرد و به رنگارنگی و جذابیت تزیین میز یلدا یا میز نوروز افزود.

امروز همراه شما هستیم با طرز تهیه یک باسلوق خوشمزه و راحت خانگی. اگر شما یا اعضای خانواده تان به این باسلوق های شیرین علاقه مندید، همین الان دست به کار شوید و با یک باسلوق خوشمزه اعضای خانواده خود را سوپرایز و شاد کنید و جمع خانوادگیتان را گرم تر از قبل کنید.

طرز تهیه باسلوق سنتی

 

مواد لازم باسلوق

  • شکر ۲۰۰ گرم
  • آب سرد ۲ لیوان
  • گلاب نصف فنجان
  • مغز گردو ۱۰۰ گرم
  • پودر نارگیل ۱۰۰ گرم
  • نشاسته گل ۱۰۰ گرم
  • روغن مایع ۱ قاشق چایخور

طرز تهیه باسلوق

برای تهیه باسلوق ابتدا آب سرد را داخل یک قابلمه مناسب بریزید سپس نشاسته را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا نشاسته گلوله نشود. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و هم زدن را ادامه بدهید تا نشاسته به طور کامل در آب سرد حل شود.

برای هم زدن نشاسته حتما از کفگیر یا قاشق چوبی استفاده کنید و اگر نشاسته گلوله شد حتما با قاشق روی آن بزنید تا باز شود و هیچ گلوله نشاسته ای داخل آب نماند. پس از اینکه نشاسته به طور کامل در آب حل شد شکر را اضافه کنید.

شکر را باید کم کم به آب اضافه کنید و هم بزنید تا به طور کامل در آب حل شود. پس از اینکه شکر به طور کامل در آب حل شد روغن مایع را به همراه گلاب به قابلمه اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید تا باسلوق حالت خمیر به خود بگیرد.

پس از اینکه باسلوق حالت خمیری گرفت قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا باسلوق سرد شود. پس از اینکه باسلوق سرد شد آنرا به مدت یک ساعت درون یخچال قرار دهید تا خودش را به طور کامل بگیرد و سفت شود.

پس از گذشت یک ساعت باسلوق را از یخچال خارج کنید سپس دست هایتان را با روغن چرب کنید و باسلوق را کمی ورز دهید. در پایان باسلوق را به شکل یک استوانه شکل دهید و برش بزنید و در پودر نارگیل غلت دهید سپس با مغز گردو تزیین و سرو کنید.

طرز تهیه باسلوق ژله ای

مواد لازم

  • آب سرد : دو پیمانه
  • پودر ژله با طعم دلخواه : یک بسته
  • آب جوش : یک پیمانه
  • شکر : یک پیمانه
  • کره : ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب : دو قاشق
  • نشاسته : ۱/۲ پیمانه
  • پودر نارگیل : به میزان لازم

روش درست کردن باسلوق ژله ای خوشمزه

در مرحله اول ساخت باسلوق ژله ای نشاسته را در ظرف مناسبی بریزید سپس دو پیمانه آب سرد به نشاسته اضافه کنید و نشاسته را در آب سرد به خوبی حل کنید. پودر ژله را به همراه یک لیوان آب جوش در ظرف مناسبی بریزید و ظرف را روی حرارت کتری و یا سماور قرار دهید تا پودر ژله در آب حل شود سپس اجازه دهید پودر ژله به خوبی خنک شود. پودر ژله سرد را به نشاسته اضافه کنید و مخلوط این مواد را در قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و نشاسته و پودر ژله را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

بعد از اینکه رنگ نشاسته براق شد کره و گلاب و شکر را به مخلوط نشاسته و پودر ژله اضافه کنید (توجه داشته باشید که همه این مراحل را باید با سرعت انجام دهید تا مواد باسلوق ته نگیرند)‌ بعد از اینکه مواد باسلوق به خوبی سفت شدند زیر شعله گاز را خاموش کنید. در کف ظرف مناسبی مقداری پودر نارگیل بپاشید سپس نیمی از باسلوق را در ظرف بریزید و روی باسلوق مقداری پودر نارگیل و یا مغز بریزید و سپس باقی مانده باسلوق را در ظرف بریزید و باسلوق را در یخچال قرار دهید تا به خوبی خودش را بگیرد.

نکات طلایی در تهیه باسلوق ژله ای

۱. اگر تمایل دارید باسلوق ژله ای شبیه به باسلوق هایی که در مغازه ها وجود دارند شود می توانید ۳ قاشق پودر ژلاتین به مخلوط پودر ژله و آب جوش اضافه کنید.
۲. برای زیباتر شدن ظاهر باسلوق بهتر است پودر ژله با رنگ تیره تری را انتخاب نمایید.
۳. اگر می خواهید باسلوق رنگی تر شود می توانید به پودر ژله چند قطره خوراکی همرنگ با پودر ژله اضافه کنید.
۴. در صورت تمایل می توانید باسلوق را طی چند مرحله در ظرف مورد نظر خود بریزید و در هر مرحله بین هر لایه پودر نارگیل و یا مغز دلخواه خود را بریزید

نکات قابل توجه در طرز تهیه باسلوق

در قسمت‌ قبل با طرز تهیه باسلوق ها به صورت کامل آشنا شدید. اگر برای بار اولی است که قصد تهیه این شیرینی خوشمزه را دارید باید به چند نکته اساسی توجه کنید. اول اینکه قابلمه ای که در آن باسلوق را تهیه می کنید باید حتما تفلون و یا از جنس قابلمه های نسوز و نچسب باشد و در حقیقت تهیه باسلوق در قابلمه های روحی امکان پذیر نیست.

دومین نکته این است که وقتی نشاسته را در قابلمه ریخته و به آن آب اضافه می کنید به خاطر داشته باشید که نشاسته ها اصطلاحا گوله گوله نشوند. به این منظور باید آن را به طور مرتب هم بزنید. بهتر است قاشق و یا کفگیر مورد استفاده شما از جنس چوب باشد.

طرز تهیه باسلوق ها معمولا دو ساعت می باشد. البته باید در نظر داشته باشید که این دو ساعت شامل آماده کردن مواد اولیه باسلوق نیز می باشد. به عبارتی دیگر، از زمانی که شما شروع به تهیه این شیرینی می کنید تا زمان آماده شدن آن حدودا دو ساعت زمان لازم است. شایان ذکر است که این طرز تهیه باسلوق که در قسمت قبل آموختید، ساده ترین نوع تهیه باسلوق می باشد.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »