سویه جدید کرونا به نام امیکرون را بیشتر بشناسید!‎

مرضیه ترابی آذر ۸, ۱۴۰۰ ۰
سویه جدید کرونا به نام امیکرون را بیشتر بشناسید!‎

بیماری ناشناخته کرونا همچنان در حال آپدیت خود است!

خوشبختانه این روزها با فراگیر شدن واکسن کرونا در ایران و جهان شاد این هستیم که آمار مبتلایان و درگذشتگان این بیماری به شدت کاهش یافته است. اما از طرفی هم خبرهای تلخی را می شنویم که شیرینی این شادی را برای ما کمرنگ می کند و ان هم سویه جدید کرونا است که در بعضی از کشورها از جمله آفریقای جنوبی، مشاهده شده است. این سویه جدید کرونا امیکرون نام دارد. با وجود اینکه هنوز وارد ایران نشده است اما نگرانی ها و دلواپسی های آن وارد شده است. پس از پشت سر گذاشتن کرونای دلتا که متاسفانه جان بسیاری از هموطنانمان را گرفت، امیدواریم این سویه جدید وارد کشور نشود.

اما این کرونای امیکرون واقعا چگونه است؟ چرا امیکرون نام گرفت؟ آیا واکسن های تزریقی در ایران و یا واکسن هایی مانند فایزر توان مقابله با این آپدیت جدید کرونا را دارند؟

با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در رابطه با امیکرون را در اختیار شما قرار دهیم. به امید اینکه به زودی زود تمام جهان از شر این ویروس، آزاد و رها شوند و دوباره زندگی روی خوش خود را به ما نشان دهد.

چرا امیکرون؟

براساس سنت همیشگی، سازمان جهانی بهداشت سویه‌های مختلف یک ویروس را براساس حروف الفبای یونانی انتخاب می‌کند. تاکنون این نهاد اقدام به نام گذاری چهار سویه پیشین کرونا به نام‌های آلفا، بتا، دلتا و گاما براساس ترتیب حروف الفبای یونانی کرده است.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت به نظر می‌رسد به دلایلی از انتخاب دو حرف از حروف یونانی پس از گاما خودداری کرده و سویه جدید را امیکرون نامیده است. اما دلیل این امر چه بوده است؟

در حقیقت باید نام سویه جدید نو (Nu) گذاشته می‌شد. مقامات سازمان جهانی بهداشت در نشست روز جمعه خود برای بررسی اضطراری شرایط، از دو حرف نو و شی (Xi) عبور کردند و حرف امیکرون را بر روی گونه جدید گذاشتند.

به نظر می‌رسد این کار سازمان جهانی بهداشت هدفمند بوده است. در حقیقت شی نام کوچک شی ژینگ پینگ، رئیس جمهور چین (Xi Jinping) است و این مقامات به دلیل جلوگیری از شبه افکنی در این باره از روی دو حرف یونانی عبور کرده و حرف امیکرون را بر روی سویه جدید گذاشتند.

از آنجا که ویروس کرونا از شهر ووهان چین ظهور کرده است، میزان حملات نژادپرستانه علیه مردم شرق آسیا در کشور‌های غربی شدت یافته است و این عدم نامگذاری احتمالا به این دلیل صورت گرفته است. اگر سویه جدید نو لقب می‌گرفت، سویه احتمالی آینده باید هم نام رئیس جمهور چین نامگذاری می‌شد که گویا مقامات سازمان جهانی بهداشت راغب به این موضوع نبوده اند.

امیکرون را بیشتر بشناسید!

منشاء این ویروس جهش یافته

منشاء این ویروس جهش یافته جدید هنوز مشخص نیست اما محققان آفریقای جنوبی اولین کسانی بودند که کشف آن را در ۲۵ نوامبر گزارش کردند. در این تاریخ مواردی از ابتلا در هنگ کنگ و بوتسوانا ثبت شد. یک روز بعد، مقامات اسرائیلی و بلژیکی اعلام کردند که مواردی از  ابتلا به این سویه جدید را شناسایی کرده اند.

جهش‌ها

در ۲۳ نوامبر، محققان یک جهش غیرعادی چندگانه جدید را کشف کردند که برخی از موارد ساختاری شناخته شده و برخی جدید بود.

ناتال موسی موشابلا مسئول تحقیقات و نوآوری در دانشگاه کوازولو گفت: این سویه جهش یافته از ویروس کرونا بیشترین تعداد جهش‌هایی را دارد که تاکنون دیده ایم.

او افزود: ما قبلاً برخی از ساختارهای آن‌ را در جهش دلتا و بتا مشاهده کرده‌ایم، در حالی که برخی دیگر برای ما ناشناخته هستند  و نمی‌دانیم این گروه از جهش‌ها چگونه تعامل خواهند داشت.

پروتئین سنبله، کلید ورود ویروس کرونا به بدن است، محققان بیش از ۳۰ جهش را مشاهده کردند که تفاوت قابل توجهی با سایر جهش‌های کرونا دارد و این مورد نگران‌کننده است.

سرعت سرایت

سرعت افزایش موارد جدید کرونا روزانه در آفریقای جنوبی، که بیشتر آن‌ها با Omicron مرتبط هستند، نشان می‌دهد که این ویروس جهش یافته جدید بسیار مسری است.

بر اساس آمار رسمی، تعداد موارد مثبت روزانه کرونا در این هفته به سرعت از ۳.۶ درصد در روز چهارشنبه به ۶.۵ درصد در روز پنجشنبه و ۹.۱ درصد در روز جمعه افزایش یافت.

پروفسور موشابلا می‌گوید: بعضی از جهش‌هایی که قبلا گزارش شده بود نشان داده شده است که ویروس  به راحتی و به سرعت گسترش می‌یابد. به همین دلیل است که ما انتظار داریم سویه جهش یافته جدید به سرعت گسترش یابد.

ایمونولوژی و واکسن

به گفته موشابلا که مشاهدات خود را بر اساس داده‌های اولیه بیان می‌کند، بر اساس موارد جدید ابتلا، ممکن است اثربخشی واکسن‌ها را تا حدی کاهش دهد که هنوز مشخص نشده است.

شدت بیماری

این سوالی است که هنوز به آن پاسخ داده نشده است. سویه جهش یافته جدید تنها یک هفته پیش کشف شد و زمان کافی برای تعیین شدت بالینی موارد omicron باقی نگذاشت.

احتمال مقاومت سویه «اُمیکرون» در برابر واکسن‌های موجود و وعده فایزر

شرکت داروسازی فایزر وعده داد: در صورت مقاوم بودن سویه جدید کروناویروس موسوم به “اُمیکرون” به واکسن های موجود، واکسن های جدید علیه این سویه ظرف ۱۰۰ روز آماده می‌شود.

 تولیدکنندگان واکسن اظهار کرده اند که در صورت گسترش سویه امیکرون می توانند به سرعت واکسن های خود را با این سویه تطبیق دهند.

سویه جدید که پیش از این با نام B.1.1.529 شناخته می شد دارای برخی جهش های “نگران کننده” است و شواهد اولیه نشان می دهد که خطر ابتلا به عفونت مجدد را افزایش می دهد. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که این سویه از ویروس در برابر واکسن‌هایی که اکنون در میان میلیاردها نفر از مردم سراسر جهان توزیع و تزریق شده، مقاوم‌تر باشد.

هرچند شرکت داروسازی فایزر پیش بینی کرده است که در صورت مقاوم بودن سویه جدید به واکسنهای موجود بتواند یک واکسن مناسب آن را در مدت ۱۰۰ روز تولید کند.

شرکت داروسازی مدرنا نیز اعلام کرده است که از اوایل سال ۲۰۲۱، استراتژی جامعی را برای پیش‌بینی انواع سویه های نگران کننده ارائه کرده است.

شرکت داروسازی نواوکس نیز اعلام کرده است که در حال حاضر فرایند ساخت واکسن کووید-۱۹ بر اساس توالی ژنتیکی شناخته شده B.1.1.529 را آغاز کرده و آن را برای شروع آزمایشات و طی کردن مراحل تولید ظرف چند هفته آینده آماده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، این سویه برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد و تعدادی از کشورها از جمله انگلیس، استرالیا و ایالات متحده اکنون به طور موقت محدودیت هایی را برای مسافران ایجاد کرده اند.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »