تفاوت های ورزش تی آر ایکس با پیلاتس، کراس فیت، فیتنس و بدنسازی‎

مرضیه ترابی آبان ۱۹, ۱۴۰۰ ۰
تفاوت های ورزش تی آر ایکس با پیلاتس، کراس فیت، فیتنس و بدنسازی‎

ورزش کردن و باشگاه رفتن خوشبختانه این روزها بین خانم ها و آقایان بسیار رایج شده است. به گونه ای که بسیاری از افراد باشگاه رفتن و ورزش کردن را جزء برنامه های روزانه و یا حتی هفتگی خود قرار داده اند. اما چند ورزشی که بیشتر بین افراد طرفدار پیدا کرده است ورزش تی آر ایکس، پیلاتس، کراس فیت، فیتنس و بدنسازی است. امروز می خواهیم به بررسی این ورزش ها بپردازیم و تفاوت های ورزش پرطرفدار تی آر ایکس را با پیلاتس، کراس فیت، فیتنس و بدنسازی بیان کنیم. تا افرادی که به تازگی می خواهند به سراغ این ورزش ها بروند، بتوانند یک انتخاب درست و اساسی را داشته باشند و در باشگاهها برای انتخاب رشته خوب خود سرگردان نمانند. اما چیزی که مهم است این است که ورزش و تغذیه دو عامل متصل به هم هستند و هیچ یک بدون دیگری نمی تواند زمینه ساز سلامت و تناسب اندام شما باشد.

تی آر ایکس چیست؟

  • TRX خلاصه شده Total Resistance Exercise از زبان انگلیسی است.
  • اگر بخواهید تنها به عنوان ورزش لاغری به آن نگاه کنید، خیلی توصیه نمی‌شود.
  • تی آر ایکس ورزش ایدآلی برای افرادیست که می‌خواهند عضلاتشان را حجم بدهند و تعادل خود را بیشتر کنند.
  • تی آر ایکس بیشتر از افزایش متابولیسم و چربی سوزی و پس از آن عضله‌سازی به افزایش سطح استقامت عمومی بدن و تعادل آن تاکید دارد.
  • تی آر ایکس نخستین بار توسط رندی هتریک در سال 1997 ابداع شد.
  • رندی افسر ارشد نیروی دریایی آمریکا بود و همیشه به این فکر می‌کرد که چگونه نیروی استقامت سربازان را افزایش دهد،
    درحالی که در دریا یا داخل زیردریایی با محدودیت استفاده از ابزار ورزشی مواجه بودند.
  • بنابراین او بند تی آر ایکس را که مشابه بند چتر بازی بود ابداع کرد و برای اولین بار در دنیا افسران نیروی دریایی می‌توانستند در هر محلی بدون داشتن وزنه‌های سنگین و ابزارهای ورزشی بزرگ استقامت و آمادگی جسمانی خود را افزایش دهند.
  • در حدود 20 سال زمان برد تا تی آر ایکس از این حالت اختصاصی خارج شد و در سالن‌های ورزشی نیز آموزش داده شد.

معرفی ورزش بدنسازی با وزنه  Weight Lifting

منظور از بدنسازی، به کارگیری تجهیزات وزن دار برای بهبود قدرت، پایداری و اندازه عضلات است.

در حین انجام تمرینات بدنسازی، هرچه وزن بالاتری انتخاب شود، تمرین سخت تر خواهد بود.

ابزاری که برای بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • دمبل  dumbbells
  • هالتر  barbells
  • کتل بل  kettlebells
  • دستگاه های بدنسازی  weight machines ، و غیره میباشد .

بر خلاف ورزش TRX که در آن از وزن بدن به عنوان وزنه استفاده می شود؛ در ورزش بدنسازی، وزنه های مختلف با وزن های گوناگون موجود بوده که به عنوان یک وسیله مقاومتی، برای تقویت و ساخت عضلات مورد استفاده قرار می گیرند.

دمبل و هالتر را می توان دو تا از پر کاربردترین ابزار ورزشی در بدنسازی دانست هر چند در سالهای اخیر به خاطر شیوع کرونا مردم به سمت دستگاه بدنسازی خانگی نیز گرویده شدند.

تی آر ایکس یا بدنسازی، کدام یک بهتر است؟

در عمل، ترکیب دو ورزش تی آر ایکس و بدنسازی برای شما بستر بسیار خوبی برای تقویت تک تک عضلات بدنتان، ایجاد خواهد کرد.

اما سوال اینجاست که اگر بخواهید یکی را انتخاب کنید؛ کدام یک برایتان مناسب تر است؟

ممکن است این پاسخ کمی کلیشه ای به نظر بیاید؛ ولی متخصصین بر این باورند که برای افزایش قدرت کلی بدن، هر دو ورزش به یک اندازه و به میزان قابل قبولی، موثرند.

تجربه نشان داده است که برای برخی افراد، بدنسازی تاثیر بهتری بر روی بدن داشته، و برای برخی دیگر TRX.

مقایسه دو ورزش TRX و بدنسازی از نگاه محققین

TRX، معروفترین و پر طرفدار ترین ورزش از بین تمرینات معلق است .

تی آر ایکس در ظاهر، نسبت به بدنسازی صدمات کمتری را به همراه دارد؛ زیرا این ورزش کاربردی تر بوده و گروه های عضلات بدن را درگیر می کند، نه هر عضله به صورت تکی .

تی آر ایکس یا کراس فیت ؟

همانند تی آر ایکس، کراس فیت نیز خود را جزء رشته‌های تناسب اندام می‌ داند، هرچند تجهیزات مورد نیاز و مدل تجاری آن بسیار متفاوت است.

مراکز ورزشی و ورزشگاه ‌ها در سراسر جهان تمایل دارند که به مراکز وابسته به کراس ‌فیت ملحق شوند، چون در ازای آموزش برنامه و پشتیبانی محصول، هزینه‌ ای بیشتر دریافت می کنند. هرچه تعداد متعددی از این مراکز وابسته وجود داشته باشد، این برنامه نیز رشد و توسعه‌ی بیشتری خواهد داشت. در نتیجه محبوبیت کراس فیت در میان ورزشکاران تازه کار، بیشتر از تی آر ایکس است.

یک مزیت رقابتی دیگر کراس فیت در برابر تی آر ایکس توان چربی سوزی و عضله سازی بیشتر این ورزش است.

جایی که کراس فیت مطابقت بیشتری با هدف ورزش کردن بیشتر ما دارد!

شاید بزرگ‌ترین تفاوت بین برنامه‌ های تی ‌آر ایکس و کراس فیت درباره تجهیزات مورد استفاده آن‌ ها در مراکز ورزشی و در خانه شما باشد.

در واقع کراس‌ فیت از ابزار ورزشی مانند کتل بل (دمبل روسی: یک وزنه شبیه یک توپ با دستگیره)، طناب پرشی، تجهیزات مرسوم بدنسازی، باندهای مقاومتی (مانند تی آر ایکس) و بسیاری از انواع ابزارهای دیگر رشته ‌های ورزشی که ممکن است در دسترس باشد سود می ‌برد.

البته نباید فراموش کرد که از نظر دسترسی به تجهیزات مورد نیاز، تی آر ایکس جایگاه بهتر و در بیان دقیق تر در دسترس تری دارد. این نکته و مزیت مهم باعث شده است تا تی آر ایکس همچنان یک مزیت رقابتی فوق العاده داشته باشد.

فواید ورزش پیلاتس

تمرین های ورزش پیلاتس نمونه ای از مناسب ترین فعالیت های جسمی است. که برای افرادی که دارای اضافه وزن زیاد هستند با به اصطلاح افراد چاق که از مشکلاتی مانند کمر درد و غیره رنج می برند البته با توجه به این که در قسمت بالا گفته شد که (پیلاتس به تنهایی باعث چربی سوزی نخواهد شد) اما بسته به نوع و میزان شدت تمرینات ورزشی می تواند در امر سوزاندن چربی موثر واقع شود .

  • انجام ورزش پیلاتس سبب بر طرف شدن گودی کمر خواهد شد.
  • به کمک پیلاتس میتوان تمرکز بر روی انجام حرکات را افزایش و بار روانی استرس را ازبین برد.
  • در هر ۱۰ دقیقه تمرین پیلاتس میتوان ۶۰ کالری را از بین برد.

پیلاتس یا تی آر ایکس، کدام ؟

در قسمت بالا به ورزش پیلاتس (pilates) و تی آر ایکس (TRX)، تمرینات و فواید هر دو ورزش پرداخته شد. شما می توانید بر اساس مطالب ذکر شده تشخیص دهید که کدامیک بهتر است. ولی از نظر ما هر ورزشی که توان جسمی، ذهنی، تقویت عضلات و کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام به فرد کمک کند حتما مناسب خواهد بود و این دو ورزش که مورد بررسی قرار دادیم هر دو برای ما به رسیدن به این مهم (تناسب اندام، لاغری) مناسب هستند.

نکاتی جامع در مورد ورزش تی آر ایکس و فنتیس

مهم‌ترین چیزی که باید قبل از هر اقدامی به آن توجه کرد داشتن تعریفی مناسب از ورزشی که می‌خواهیم انجام دهیم است، تا مناسب با شرایط فیزیکی و روحیه خود آن را انتخاب کنیم و بعد از آن با داشتن انگیزه و با یک برنامه صحیح و کاربردی به مسیر ادامه می دهیم. ورزشtrx که به مبنای تمرینات مقاومتی کل بدن است بر تمرینات معلق متمرکز است و از آن می‌توان برای افزایش انعطاف بدنی-بدنسازی ماهیچه‌ای استفاده کرد . ورزش فیتنس بهترین ورزش برای تناسب‌اندام است ولی یادمان باشد فیتنس با بدنسازی متفاوت است در فیتنس ما افزایش حجم توده‌ای در بدن نداریم و فقط بر روی تناسب و زیبایی آن تمرکز می‌کنیم.

مزایا و معایب trx  و فیتنس

از بهترین مزایای trx می‌توان برای افزایش انعطاف پذیری-افزایش قدرت ماهیچه ها-تقویت عضلات ضعیف-افزایش تمرکز ذهنی برای انجام کارها می‌توان اشاره کرد اما trx برای افرادی که دچار شکستی های شدید و یا پارگی‌ها بوده‌اند باید بااحتیاط بیشتری این ورزش را ادامه بدهند
از مزایای فیتنس اندامی مناسب، افزایش قدرت بدنی، چابکی، تعادل،آمادگی جسمانی می‌توان اشاره کرد و معایب آن برای افرادی که آسیب‌دیدگی در مهره‌ها و دیسک هستند باید با دقت بیشتری ادامه بدهند.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »