آنتونی کوئین مسلمان شد‎

مرضیه ترابی آبان ۹, ۱۴۰۰ ۰
آنتونی کوئین مسلمان شد‎

آنتونی کویین یکی از بازیگران موفق سینمای جهان و هالیود است که بازی در فیلم های بسیار زیادی را در کارنامه هنری خود دارد. این بازیگر توانا گاهی در نقش یک چینی بازی کرده، گاهی در قالب یک سرخپوست بوده و گاهی هم در نقش یک مسلمان تمام عیار ظاهر شده است. بازی در فیلم های محمد رسول الله و عمر خیام: شیر صحرا، از نمونه کارهای درخشان آنتونی از دید مسلمانان است. آنتونی با فیلم های خود اسلام را به همه دنیا شناساند. از دیگر کارهای درخشان آنتونی کویین می توان به «زنده باد زاپاتا»، «گوژپشت نوتردام»، «توپ های ناواران»، «لورنس عربستان»، «زوربای یونانی»، «رسالت» و «شیر صحرا» اشاره کرد که همگی تحسین سینماگران را به همراه داشته است. آنتونی کویین در سال 2001 و در سن 86 سالگی درگذشت. آنتونی توانسته بود دو جایزه اسکار را نصیب خود نماید.

امروز تصمیم داریم تا به بررسی زندگی و بیوگرافی این  ابزگر بزرگ و توتنمد بپردازیم و ناگفته هایی از زندگی وی را بازگو نماییم.

بیوگرافی آنتونی کویین

آنتونیو رودولفو اوکزاکا کوئین ۲۱ آوریل سال ۱۹۱۵ از پدری ایرلندی و مادری مکزیکی در مکزیک به دنیا آمد.

وی در یکی از مناطق نزدیک لس‌آنجلس بزرگ شده بود و مدرسه را زودتر از وقت موعود ترک کرد، اما قبل از اینکه هنرپیشه شود، بوکسر و نقاش بود. وی بازیگر، نویسنده و نقاش مکزیکی، آمریکایی‌تبار و یکی از بازیگران هالیوود بوده است.

خانواده‌ کوئین‌ بسیار پرجمعیت‌ بودند و به‌ منظور زندگی‌ بهتر و کسب‌ و کار پر درآمدتر به‌ لس‌آنجلس‌ مهاجرت‌ کردند و به‌ این‌ ترتیب‌ آنتونی‌ کوئین‌ دوران‌ کودکی‌ خود را در آمریکا گذراند و خانواده‌اش‌ در شرق ‌لس‌ آنجلس‌ اقامت‌ داشتند.

آنتونی‌ از همان‌ دوران‌ کودکی‌ برای‌ کمک‌ به‌ خرج‌ خانواده‌ مشغول‌ به‌ کار شد و از همین‌ رو بسیار زود دبیرستان‌ را ترک‌ کرد. او که‌ به‌ کارهای‌ نمایش‌ علاقه‌ داشت‌ وارد تئاتر شد و تصمیم‌ گرفت‌ این‌ کار را دنبال‌ کند اما برای‌ بازیگر دورگه‌ای‌ چون‌ او که‌ چهره‌ بیشتر مکزیکی‌ داشت‌ به‌ دلیل‌ آنکه‌ سفید پوست‌ بودن‌ و داشتن‌ نژاد اروپایی‌ یکی‌ از ضرورت‌های‌ پیشرفت‌ بود، موفقیت‌ در هالیوود کار دشواری‌ بود.

اولین نقش

با این‌ حال‌ آنتونی‌ کوئین‌ در سال‌ ۱۹۳۶توانست‌ نخستین‌ نقش‌ سینمایی‌ خود را به‌ دست‌ بیاورد و در فیلم‌ قول‌ شرف‌ به‌ کارگردانی‌ لیو لاندرز ایفای‌ نقش‌ کند و در همان‌ سال‌ با دختر خوانده‌ سیسیل‌.ب. دومیل‌ کارگردان‌ مشهور دوره‌ کلاسیک‌ هالیوود آشنا شد و ازدواج‌ کرد.

در فاصله‌ بین‌ سا‌ل‌های‌ ۱۹۳۶تا ۱۹۴۷آنتونی‌ کویین‌ در نقش‌های‌ درجه‌ دو درجه‌ سه‌ به‌ ایفای‌ نقش‌ پرداخت‌ که‌ هیچ‌ کدام‌ نتوانست‌ آنطور که‌ باید خواسته‌های‌ او را برآورده‌ کند و از همین‌ روی‌ به‌ مدت‌ سه‌ سال‌ به‌ تئاتر برادوی‌ رفت‌ و در صحنه‌ تئاتر به‌ ایفای‌ نقش‌ پرداخت‌، اما در تئاتر هم‌ اوضاع‌ بهتر از سینما نبود و باز هم‌ آنتونی‌ با تبعیض‌ نژادی‌ مواجه‌ شد.

سال‌ ۱۹۵۱و با ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌ «نقاب‌ انتقام‌جو» به‌ سینما بازگشت‌. بازی‌ در فیلم‌ مشهور «زنده‌ باد زاپاتا» باعث‌ شد تا نام‌ آنتونی‌ کویین‌ بر سر زبانها بیافتد. هر چند که‌ در آن‌ فیلم‌ مارلون‌ براندو بازیگر نقش‌ اول‌ بود و آنتونی‌ کویین‌ نقش‌ برادر او را داشت‌ و برای‌ این‌ فیلم‌ که‌ به‌ کارگردانی‌ الیا کازان‌ بود او توانست‌ اسکار نقش‌ دوم‌ را از آن‌ خود کند.

پس‌ از این‌ موفقیت‌ آنتونی‌ توانست‌ در سال‌ ۱۹۵۶برای‌ ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌ «شور زندگی»‌ به‌ کارگردانی‌ وینسنت‌ مینه‌ لی‌ دومین‌ جایزه‌ اسکار را به‌ دست‌ آورد. البته‌ باز هم‌ برای‌ نقش‌ دوم‌. اما این‌ موفقیت‌ها بالاخره‌ توجه‌ کارگردانان‌ و تهیه‌ کنندگان‌ مشهور سینما را به‌ سوی‌ آنتونی‌ کوئین‌ جلب‌ کرد کم‌ کم‌ نقش‌های‌ اول‌ به‌ این‌ بازیگر توانا واگذار شد.

در سال‌ ۱۹۴۶ آنتونی‌ کوئین‌ در فیلم‌ «زوربای‌ یونانی»‌ به‌ کارگردانی‌ مایکل‌ کاکویانیس‌ ایفای‌ نقش‌ کرد و این‌ فیلم‌ باعث‌ شهرت‌ بسیار زیادی‌ برای‌ آنتونی‌ شد.

آنتونی‌ کویین‌ شاید به‌ مانند ستارگانی‌ چون‌ جان‌ وین، کلارک‌ گیبل‌ و همفری‌ بوگارت‌ همواره‌ بازیگر نقش‌ اول‌ نبود، اما با این‌ حال‌ او همواره‌ به‌ عنوان‌ یک‌ ستاره‌ و یک‌ سوپراستار در سطح‌ اول‌ هالیوود مطرح‌ بود و با توجه‌ به‌ اینکه‌ در نقش‌های‌ متفاوت‌ با ملیت‌های‌ متفاوت‌ ظاهر می‌شد، برای‌ بسیاری‌ از مردم‌ کشورهای‌ مختلف‌ نقش‌هایش‌ جالب‌ توجه‌ بود.

وی با ایفای نقش حمزه در فیلم محمد رسول‌الله (ص) و عمر مختار، از جمله بازیگرانی است که در ایران چهره‌ای شناخته شده و محبوب دارد.

آنتونی‌ کویین‌ تا آخرین‌ روزهای‌ عمر خود همچنان‌ به‌ عنوان‌ بازیگری‌ قابل‌ احترام‌ بود و به‌ ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌های‌ متعددی‌ پرداخت.‌ آخرین‌ فیلم‌ او avenging angelo نام‌ داشت‌ که‌ محصول‌ سال‌ ۲۰۰۱ بود و مدتی‌ پس‌ از ایفای‌ نقش‌ در این‌ فیلم‌،‌ در سوم‌ ژوئن‌ ۲۰۰۱ درگذشت.

از دیگر آثار این بازیگر جاودانه سینما می توان به استاد مرده، انتقام، باراباس، توپ‌های سن سباستین، جاده، کفش‌های مرد ماهیگیر، راه رفتن روی ابرها، عمر مختار، عیسی ناصری ۱، عیسی ناصری ۲، گوژپشت نتردام، لورنس عربستان، انتقام آنجلو، محمد رسول‌الله، اسب کهر را بنگر، زوربای یونانی، قرارداد مارسی و آخرین قطار گان هیل اشاره کرد.

آنتونی کویین که در اواخر عمر به سرطان ریه مبتلا و شیمی‌درمانی شده بود، سوم ژوئن ۲۰۰۱ به دلیل نارسایی تنفسی ناشی از درمان سرطان در ۸۶ سالگی در بوستن از دنیا رفت و جنازه‌اش در آرامگاه خانوادگی در رودآیلند انگلستان دفن شد. او تا سال‌های پایانی زندگی همچنان به بازی در سینما و تلویزیون مشغول بود.

نظر بازیگر ایرانی در مورد آنتونی کویین

مخمد صادقی

محمد صادقی بازیگر سینما و تلویزیون اظهار داشت: در کشورهای اسلامی برای آنتونی کوئین اهمیت و احترام خاصی قائل هستند و این محبوبیت به بازی آنتونی کوئین در فیلم های «رسالت (محمد رسول الله)» و «شیر صحرا» برمی گردد در حالی که این بازیگر مسلمان نبوده و مکزیکی الاصل است. آنتونی کوئین در دوران بازیگری اش نقش های متفاوت بسیاری را ایفا کرده که به خوبی از پس آنها برآمده. در کارنامه این بازیگر علاوه بر بازی های خوب فیلم های بسیار خوبی نیز دیده می شود که در بین آنها آثار سخیف وجود ندارد.

صادقی خاطرنشان کرد: فیلم های کوئین معمولا با استقبال اقشار مختلف جامعه و منتقدان روبرو شده است. او در فیلم «محمد رسول الله» ایفاگر نقش حمزه عموی پیامبر و در «شیر صحرا» نقش عمر مختار شخصیت انقلابی لیبیایی را بازی کرد که هر دو فیلم نیز به کارگردانی مصطفی عقاد ساخته شد. آنتونی کوئین به قدری در این دو فیلم خوب ظاهر شد که پس از فیلم «محمد رسول الله» در کشورهای اسلامی یک شایعه مبنی بر اینکه وی مسلمان شده به وجود آمد که در واقع اینگونه نبود. او در کشورمان نیز بسیار محبوب است و حتی یک بار از آنتونی کوئین برای حضور در ایران دعوت شد و قرار بر این شد که من مترجم وی باشم.

وی افزود: بازیگری حرفه آنتونی کوئین بود و وی برای بازی در فیلم «محمد رسول الله» ده درصد از فروش فیلم را به عنوان حقوق دریافت کرد اما این مسأله که او هیچگاه مسلمان نشد و بازیگری برایش یک «حرفه» بود چیزی از ارزش های این بازیگر کم نمی کند. او برای من به عنوان کسی که دو نقش به یاد ماندنی برای مسلمانان ایفا کرده بسیار محترم است. در دنیای حرفه ای سینما عقاید یک بازیگر برای ایفای نقش بی اهمیت است و نباید هنر و قدرت یک بازیگر را کنار گذاشته و به سراغ مسائل حاشیه ای برویم، اگر قرار بود به مسائل اعتقادی دامن زده شود و تحلیل هایی خارج از بحث سینما در انتخاب بازیگر صورت گیرد هیچگاه شخصیت به یاد ماندنی حمزه در «محمد رسول الله» توسط آنتونی کوئین خلق نمی شد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «ولایت عشق» در ادامه اظهار داشت: یکی از صحنه هایی که آنتونی کوئین در آن درخشان ظاهر شده به فیلم «محمد رسول الله» برمی گردد که او در این صحنه مشغول وضو گرفتن می شود و مشخص است که آنقدر این کار را تمرین کرده که با توجه به جزئی ترین مسائل به طبیعی ترین شکل ممکن این صحنه را بازی می کند و این تصور را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که او یک مسلمان واقعی است و به وضو گرفتن تسلط کامل دارد. البته آنتونی کوئین فیلم های مذهبی دیگری نیز بازی کرده که «باراباس» یکی از این فیلم ها به حساب می آید. اثری که وی در آن در نقش یک محکوم به اعدام ظاهر شد که در زمان حضرت مسیح با تعالیم وی آشنا می شود.

این بازیگر در پایان گفت: برای من دو فیلم «محمد رسول الله» و «شیر صحرا» از آثار ارزشمندی هستند که آنتونی کوئین در آنها ایفای نقش کرده و در بین دیگر آثار وی فیلم «آخرین قطار گان هیل» نیز از آثار مورد علاقه من است.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »