طرز تهیه مربای به نگینی و شفاف خانگی‎

مرضیه ترابی مهر ۲۵, ۱۴۰۰ ۰
طرز تهیه مربای به نگینی و شفاف خانگی‎

مربا، یکی از خوشمزه های سر میز صبحانه است. در فرهنگ ایرانی اما انواع بسیار متفاوتی از مرباها و مارمالت ها وجود دارد که همگی در نوع خود خوشمزه هستند. یکی از این مرباهای دلبر، مربای به است. خصوصا اگر شفاف و قرمز پخته شده باشد. اگر اهل مربا باشید، تصور مربای به و کره و نان گرم و چای داغ حتما دل شما را به ضعف خواهد انداخت.

صبحانه جایگاه بسیار بالایی در تغذیه و سلامتی دارد. و در هر سنی که هستید و هر فعالیتی که انجام می دهید، از خوردن صبحانه غافل نشوید. خصوصا مصرف صبحانه برای دانش آموزان و دانشجویان که فعالیت ذهنی دارند از واجبات است. بنابراین لازم است تا یک صبحانه خوب و خوشمزه برای اعضای خانواده خود تدارک ببینیم و آنها را تشویق به خوردن صبحانه کنیم. به همین دلیل تصمیم داریم تا امروز دستور پخت یک مربای به خوشمزه را به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید این مربای لذیذ را تهیه کنید و کنار عزیزانتان نوش جان کنید. به یک میوه پاییزی است بنابراین شما برای اینکه بتوانید مربای به خود را برای مدت یکسال نگه دارید لازم است تا روش هایی را انجام دهید تا از کپک زدگی مربا جلوگیری کنید. هرجند که نگه داری مربای آماده شده در فریزر علاوه بر اینکه از مربا در برابر کپک زدگی محافظت می کند، مربا را بدون کوچکترین تغییر رنگی نگه می دارد. ذکر این نکته هم ضروری است که اگر مربا را در ظرفی با در محکم قرار دهید، به هیچ عنوان بوی یخچال و فریزر را به خود نخواهد گرفت.

طرز تهیه مربای به

مواد لازم برای تهیه مربای به به شرح زیر می باشد:

به: ۵۰۰ گرم

شکر: ۵۰۰ گرم

آب لیمو تازه: یک قاشق

هل: ۲ الی ۳ عدد

شایان ذکر است ادویه جات دیگری مثل زعفران باعث خوش عطر و طعم شدن این مربا می شود و شما می توانید این مواد را به دلخواه خود در حین پخت به مربای به اضافه نمایید.

ابتدا به ها را شسته سپس آن ها را از وسط دو نیم کرده و هسته شان را جدا می کنیم. در ادامه به ها را به صورت دلخواه خرد می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم و روی آن آب می ریزیم به طوری که ۲ الی ۳ سانتی متر روی به ها را بگیرد و در ادامه شکر را به آن اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که پوست گرفتن میوه به سلیقه ای است و می توانید این مربای خوشمزه را با به دارای پوست نیز درست کنید.

حال درب قابلمه را گذاشته و حرارت را زیاد می کنیم تا جوش بیاید. بعد از این مرحله حرارت را کم کرده روی قابلمه دمکنی می گذاریم تا به مدت یک ساعت مربا بسته شده و به غلظت مناسب برسد.

این کار باعث می شود مربا رنگ عنابی زیبایی به خود گیرد. وقتی مربا قوام آمد آب لیمو و هل را به آن اضافه می کنیم. آب لیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می کند. در ضمن برای خوش طعم شدن مربا می توانیم از یک تکه چوب دارچین هم استفاده کنیم. نکته ای که باید در پخت این مربا در نظر داشته باشیم این است که مربای به را نسبت به مرباهای دیگر باید کمی رقیق تر از روی حرارت برداریم.

بعد از گذشت ۳۰ دقیقه درب قابلمه را بر می داریم و پوست خشک هل را بر می داریم و می گذاریم تا مربا خنک شود و سپس آن ها را درون ظرف شیشه ای می ریزیم و داخل یخچال می گذاریم. به همین سادگی مربای به شما آماده است. حال برای دلنشین تر شدن مربایتان، به ترفندهایی که در ادامه اشاره کرده ایم توجه نمایید.

یکی از ترفندهای ساده ای که باعث خوش رنگ تر شدن مربای به می شود، دمای پخت متعادل آن است. به طوری که برای قرمز شدن رنگ مربای به بایستی در زمان پخت اصلا عجله نکرده و حرارت پخت ملایم و مناسب باشد. همچنین لازم است درِ قابلمه هم بسته باشد تا بخار حاصل از پخت به از ظرف خارج نشود. اگر این نکته را رعایت کنید، مربای به شما یک مربای خوشرنگ و قرمز خواهد شد.

نکات پخت بهتر مربا به

اگر نمیخواهید به ها نرم شود از همان ابتدا شکر را روی به میپاشیم، آب را اضافه و روی شعله قرار میدهیم.

میزان خرد شدن “به” سلیقه ای است. برخی “به” را رنده میکنند.

توجه داشته باشید که در هنگام پخت، شعله گاز باید کم باشد و درب ظرف را بگذارید تا مربای خوشرنگی داشته باشید.

درصورتیکه رنگ مربا کاملا قرمز شد اما شهد آن رقیق بود، درب ظرف را برداشته، شعله را کمی بیشتر میکنیم تا شهد قوام یابد.

برای آنکه بدانید شهد قوام یافته یا نه یک قطره از آن را داخل آب سرد بریزید، اگر تا ته لیوان رسید و از هم باز نشد یعنی شهد قوام دارد.

بجای آبلیمو از جوهر لیمو هم میتوانید استفاده کنید.

برخی معتقدند دارچین هارمونی بیشتری با طعم “به” دارد و بجای آبلیمو از چوب دارچین استفاده میکنند. توجه داشته باشید که استفاده از پودر دارچین رنگ مربا را تیره میکند.

اگر دوست ندارید مربای به شما ژله ای شود ، از دانه های به استفاده نکنید

برای خوشرنگ شدن بهتر است از قابلمه مسی استفاده شود

اگر میخواهید رنگ مربا قرمز باشد آن را دم بیاندازید.

اگر مربا بعد از مدتی کپک زد به این دلیل است که آب آن زیاد بوده و شربت مربا به اندازه کافی غلیظ نشده و یا شکر آن کم بوده است. در این صورت مقداری شکر روی آن بریزید و بگذارید مجددا چند جوش بزند تا غلیظ شود

مربا را نباید گرم در شیشه بریزیم. اگر مربا را پس از آنکه پخته شد یک شب نگهداریم، سپس آن را در شیشه بریزیم بهتر است. پس از یک شب معلوم می شود که شربت آن رقیق است یا غلیظ. اگر رقیق بود آن را چند جوش می دهیم تا غلیظ شود.

معمولا مربا را هر بار پیش از دو یا سه کیلو بهتر است درست نکنیم. با این مقدار مربای بهتری بدست می آید. اگر خواسته باشید مربای بیشتری بپزید در چند نوبت و هر نوبت دو یا سه کیلو درست کنید.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »