بیماری پانکراتیت در سگ ها چیست و روش های درمان آن چگونه است؟‎

مرضیه ترابی شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ ۰
بیماری پانکراتیت در سگ ها چیست و روش های درمان آن چگونه است؟‎

انسان مدرن امروز برای رهایی از تنهایی روی به نگهداری حیوانات خانگی آورده است. سگ ها، گربه ها، پرنده و … همه و همه حیواناتی هستند که این روزها در منزل افراد سکن بودن و با آنها گزران زندگی می کنند. اما در بین حیوانات خانگی وفادارترین انها، یعنی سگ، از همه پرطرفدار است و بسیاری از افراد نسبت به این حیوان با وفا، علاقه و دلبستگی خاصی دارند. اما این حیوانات گاهاً بیماری ها و مشکلاتی هم دارند.  لازم است تا صاحب این حیوانات از آنها مراقبت های لازم را به عمل آورد تا به بیماری های خاص دچار نشوند. یکی از بیماری های شایع در بین سگ ها بیماری پانکراتیت است. این بیماری مربوط به روده و معده است و به دلیل زیاد خوردن غذاهای چرب ایجاد می شود.

اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس اگر شما هم صاحب یک سگ ملوس و زیبا هستید و به سلامت او اهمیت می دهید، لازم است تا نکاتی را رعایت کنید تا از ابتلای حیوان خود به این بیماری پیشگیری کنید.

امروز در نظر داریم تا در ارتباط با بیماری پانکراتیت و علل پیدایش و درمان آن برای شما صحبت کنیم و شما را با روشهای پیشگیری از این بیماری آشنا کنیم.

پانکراتیت در سگ ها

پانکراس عضوی در حفره شکم است. یکی از نقش های آن تولید آنزیم های گوارشی است که به تجزیه محصولات غذایی کمک می کند. پانکراتیت در سگ ها یک واکنش التهابی در پانکراس است که می تواند منجر به درد شکم، کم اشتهایی و استفراغ شود. این التهاب ناشی از فعال شدن نامناسب و زود هنگام آنزیمی در پانکراس است که باعث هضم خودِ پانکراس می شود.

علت پانکراتیت در سگ ها

به طور معمول، سابقه سگ مبتلا به پانکراتیت، نشان دهنده آن است که سگ یک وعده غذایی پرچرب خورده یا به زباله ها وارد شده است. متأسفانه، این شایع ترین علت پانکراتیت نیست. در واقعیت، در 90٪ از موارد، علت تحریک پانکراتیت در سگ ها ایدیوپاتیک است(قابل تشخیص نیست).

آیا برخی از سگ ها مستعد ابتلا به پانکراتیت هستند؟

برخی نژادها و همچنین سگهایی که داروهای خاصی مصرف می کنند، مستعد ابتلا به پانکراتیت اند. اشنازر مینیاتوری به دلیل تمایل به داشتنمشکلات چربی خون بالا(سطح بالای تری گلیسیرید خون)، یک نژاد مستعد ابتلا به پانکراتیت در نظر گرفته می شود. مثال دیگر کوکر اسپانیل انگلیسی است. بیماری های واسطه ایمنی ، که ناشی از فعالیت غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن است، به طور کلی در این نژاد با فراوانی بالاتری دیده می شود و حمله ی سیستم ایمنی به لوزالمعده نیز از این قاعده مستثنی نیست. داروهایی که به عنوان عامل التهاب لوزالمعده شناخته می شوند شامل برخی از داروهای شیمی درمانی و برخی از آنتی بیوتیک ها هستند اما محدود به آنها نیستند.

علائم پانکراتیت در سگ ها

پانکراتیت می تواند به صورت یک بیماری ناگهانی (حاد) یا به عنوان یک بیماری طولانی مدت (مزمن) بروز کند.

سگی که دارای پانکراتیت حاد است علائم بالینی جدی تری از جمله:

  • بی حالی شدید
  • درد شکم
  • استفراغ مداوم
  • کم آبی شدید
  • غش کردن و شوک (گاهی اوقات)

یک سگ مبتلا به پانکراتیت مزمن به طور معمول بیمار بدحالی نیست. علائم بالینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بی حالی
  • کاهش شدید اشتها (غذا نخوردن)
  • درد شکم و / یا استفراغ

به طور کلی، پانکراتیت مزمن به اندازه پانکراتیت حاد در سگ ها رایج نیست. در سگ های مبتلا به پانکراتیت مزمن، بیماری می تواند ناگهان وخیم تر شود.در این وضعیت پانکراتیت مزمن به صورت حاد ظاهر می شود.

چگونه دامپزشکان پانکراتیت را در سگ ها تشخیص می دهند؟

تشخیص بیماری پانکراس ممکن است دشوار باشد، زیرا اغلب اوقات، علائم بیماری مختص پانکراس نیست و آزمایش خونِ معمول نیز مفید نیست. با این وجود، آزمایش خون مخصوص پانکراس وجود دارد که در صورت شک زیاد دامپزشک به پانکراتیت، انجام  می شود. متأسفانه، حتی این آزمایشات ویژه نیز 100٪ دقیق نیستند.

گرفتن عکس اشعه ایکس از شکم نیز در تشخیص پانکراتیت در سگ ها چندان مفید نیست. با این حال، در بیمار استفراغی، گرفتن اشعه ایکس برای رد انسداد احتمالی معده و/یا روده با جسم خارجی مهم است (چیزی که سگ بلعیده باشد، مانند تکه ای از اسباب بازی)

بهترین روش برای تصویربرداری از پانکراس از طریق سونوگرافی شکم است. با این حال ، باید بافت پانکراس به اندازه کافی غیر طبیعی باشد تا بتوان با استفاده از سونوگرافی آن را تشخیص داد. استفاده از این روش در سگ هایی که پانکراتیت حاد و شدید دارند، در مقایسه با سگ هایی که دارای پانکراتیت مزمن و خفیف هستند، معمول تر است. به طور کلی، آزمایش خون و سونوگرافی شکم برای کمک به تشخیص پانکراتیت حاد و شدید است.

درمان پانکراتیت در سگ ها

درمان در درجه اول مراقبت حمایتی است صرف نظر از اینکه بیمار به پانکراتیت حاد مبتلا است یا مزمن.

پانکراتیت حاد در سگ ها

بیماران مبتلا به پانکراتیت حاد و شدید اغلب نیاز به مداخله و درمان پزشکی گسترده تری دارند.

این بیماران اغلب به چند روز تا چند هفته درمان نیاز دارند، از جمله:

  • تزریق مایعات و الکترولیت داخل وریدی
  • اقدامات کنترل درد
  • داروهای ضد تهوع(Antinausea)
  • داروهای محافظ معده
  • پشتیبانی غذایی به صورت لوله تغذیه
  • آنتی بیوتیک (بعضی اوقات)

وضعیت بیماران شدید پانکراتیت اغلب بحرانی است و بهترین درمان، طبابت تخصصی در یک مرکز مراقبت 24 ساعته است. هزینه درمان تقریباً 2000 تا 5000 دلار تخمین زده می شود اما بسته به محل زندگی شما ممکن است متفاوت باشد.

پانکراتیت متوسط ​​تا خفیف در سگ ها

سگ های مبتلا به پانکراتیت متوسط ​​یا خفیف ممکن است به مدت یک تا چند روز در بیمارستان برای انجام مایع درمانی(IV) و اصلاح کمبود آب در بیمارستان بستری شوند. در یک سگ مبتلا به پانکراتیت خفیف، دامپزشک شما ممکن است تشخیص دهد که تجویز مایعات زیر جلدی (اعمال شده در زیر پوست) – چه در قرار ملاقات در مطب چه در خانه – برای آبرسانی کافی است. این بیماران معمولاً با این موارد نیز درمان می شوند:

  • داروهای ضد تهوع(Antinausea)
  • محافظ معده
  • داروی مسکن(آرامبخش)
  • در طی دوره نقاهت رژیم کم چربی و کم نمک توصیه می شود (یک رژیم غذایی خانگی )

به طور کلی، بیماران پانکراتیت خفیف تا متوسط ​​طی یک تا دو هفته بهبود می یابند. درمان می تواند در این بیماران متفاوت باشد ، بنابراین هزینه ها نیز متفاوت است. اگر چند روز در بیمارستان بستری شود، هزینه های تقریبی 1500-2500 دلار است. اگر به صورت سرپایی درمان شود، هزینه آن در حدود 500-1000 دلار است. ممکن است تغییر دائمی رژیم غذایی، بخصوص در نژادهای مستعد (اشنازر) یا سگهایی که سابقه قبلی پانکراتیت را دارند ، توصیه شود.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »