آموزش راهکارهایی برای کم کردن استرس

klog مرداد ۲۳, ۱۳۹۷ ۰
آموزش راهکارهایی برای کم کردن استرس

خوشبختانه راهکارهای کاهش استرس بسیار ساده هستند.در زندگی شهری امروزه همه به طرق مختلف با استرس سر و کار داریم، زمانهایی که استرس باعث می شود قلبمان تند بزند یا نفسمان بالا نیاید و نتوانیم درست فکر کنیم و تمرکز داشته باشیم. هیچکس نمی خواهد در چنین شرایطی قرار بگیرد و همه دوست دارند راهی برای کاهش استرس و خلاص شدن از آن بیابند.

برای کاهش استرس نفس عمیق بکشید 

هرگاه با استرس ناگهانی مواجه شدید، مثلا تلفنی به شما شد و خبر بدی شنیدید، در ساعت آخر قبل از تعطیلات آخر هفته کارهای زیادی سر شما ریخته شد یا با دوستانتان به اختلاف خوردید اولین کاری که باید بکنید توجه به نفس کشیدن است. در این شرایط معمولا تند تند نفس می کشیم، باید سریعا کنترل تنفس را در دست بگیریم و برای کاهش استرس نفس های عمیق و آرام بکشیم. نفس کشیدن می تواند روی احساسمان تاثیر بگذارد. تنفس و احساسات به هم متصل هستند، این را “اِما سپالا” روانشناس دانشگاه استنفورد آمریکا می گوید. او تحقیقات بسیاری درباره تنفس به سبک یوگا انجام داده. او معتقد است از طریق نفس کشیدن می توان احساسی که داریم را تغییر دهیم. نفس عمیق کشیدن موجب می شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و سطح هورمون های استرس را کاهش دهد.

افکارتان را بررسی کنید 

وقتی در اثر استرس، کنترل افکار از دستانتان خارج شد باید سریع آن را متوقف کنید و افکار را بازبینی کنید. باید بتوانید شرایطی که در آن قرار دارید را از زوایای مختلف بررسی کرده و به پاسخ بدن توجه کنید. آیا در تمامی این شرایط می خواهید جنگ کنید یا از زاویه دیگر، آرامش را انتخاب می کنید. اگر هراس دارید اتفاقی برایتان رخ دهد معمولا فکرهای منفی در ذهن می پرورانید، مثلا فکر می کنید”نمی توانم این پروژه را به موقع انجام دهم و اخراج می شوم”، باید سریع این تفکر را تغییر دهید و آن را به موقعیتی مثبت تبدیل کنید. بنابراین به جای این تفکر منفی می توانید به این فکر کنید که چه فرصت مناسبی بدست آوردید تا به رییس نشان دهید چقدر سخت کوش هستید. برای کاهش استرس به جای اینکه فکر کنید “چرا” یک اتفاق افتاده است به این فکر کنید که ” چه کار می توان کرد تا مشکل حل شود”. اگر سوال را با “چرا” از خود بپرسید هزار و یک سوال دیگر بوجود می آید اما وقتی با “چه کار می توان کرد” آن را بپرسید در شرایط حل مشکل قرار می گیرید و زودتر به نتیجه خواهید رسید.

یک جمله خاص برای خود بسازید 

کلمات به خوبی می توانند به کاهش استرس کمک کنند. یک روش برای کاهش استرس ناگهانی اینست که یک جمله خاص که به شما انرژی و قدرت می بخشد تکرار کنید. مثلا جملاتی نظیر” من آرام هستم”،”همه چیز خوب پیش می رود”، ” فقط به نکات مثبت فکر می کنم” ، “خودم را دوست و به خود ایمان دارم”. تکرار جملات نوعی مدیتیشن است که می تواند خیلی سریع به کاهش استرس کمک کرده و ذهن را آرام کند. می توانید لیستی از جملات مثبت تهیه کرده و هر روز یکی از آنها را جمله ی خاص آن روز تعیین کنید و مانند سپری از آن در برابر استرس ها و مشکلات روزانه استفاده کنید. جمله انرژی بخش را جلوی چشم قرار دهید تا دائم آن را ببینید و انرژی بگیرید.

از خودتان تشکر کنید

وقتی در شرایط پراسترس قرار می گیرید احساس می کنید تمام دنیای شما خراب شده است. در این حالت برای کاهش استرس به خود یادآوری کنید چه چیزهای خوبی در زندگی دارید. نگاه کردن به نیمه ی روشن زندگی می تواند به کاهش استرس کمک کند. باید بابت قسمت های روشن زندگی از خود تشکر و قدردانی کنید. این کار را حتی اگر در شرایط پر استرس نیستید هم انجام دهید. هر روز نقاط مثبت و روشن زندگی را ببینید. آمار نشان می دهد افرادی که روزانه این کار را انجام می دهند و از خود و روشنایی های زندگی قدردانی می کنند بیش از سایر افراد احساسات مثبت، رضایت از زندگی، مثبت نگری و احساس سرزندگی دارند و میزان افسردگی و استرس در آنها کاهش می یابد. اگر ذهن را طوری پرورش دهید که مثبت بنگرد و مشکلات زندگی را به قدری بزرگ نکند که نقاط روشن زندگی را بپوشاند خیلی بهتر می توانید با مشکلات و استرس مقابله کنید.

به حالت بدن توجه کنید 

غوز کردن یکی از علائم استرس است. بد نیست بدانید حالت بدن می تواند روی استرس فیزیکی بدن تاثیر بگذارد. افرادی که خیلی استرس دارند معمولا نگرانی ها در فرم بدنشان مشخص است. اینگونه افراد معمولا خیلی غوزکرده می نشینند و همین باعث می شود به مرور زمان دردهای زیادی در بدن احساس کنند. برای کاهش استرس باید به حالت بدن نیز توجه داشته باشید. سعی کنید همیشه صاف بایستید. وقتی فرم بدن حالت افتاده و غوزکرده نداشته باشد احساس اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهید داشت، بسیاری از نگرانی ها با این اعتماد به نفس از بین می رود و کمتر احساس افسردگی، احتیاج به دیگران و استرس خواهید داشت.

حرکات یوگا به کاهش استرس کمک می کنند 

همانطور که جلوتر گفته شد حالت بدن در کاهش استرس تاثیر دارد و چه چیزی بهتر از یوگا می تواند این کمک را به شما بکند تا حالت بدن ایستاده تر و مستحکم تر به نظر برسد؟ برخی از حرکات یوگا نه تنها به کاهش استرس کمک می کنند بلکه باعث می شوند احساس قدرت بیشتری داشته باشید همچنین حرکاتی نظیر حرکت گربه نیز آرامش بیشتری به شما می بخشد.

خود را در آینه نگاه کنید 

حتما در بسیاری از فیلم ها دیده اید وقتی شخصیت داستان خودش را در وضعیت دشواری می بیند در آینه به خود نگاه می کند و با خود صحبت می کند؟ درست است! آینه به کاهش استرس کمک می کند به شرطی که با نگاه کردن در آینه افکار مثبت و جملات انرژی بخش را منعکس کنید. این بار که در شرایط سختی قرار گرفتید به سمت آینه بروید. دقایقی را به تنها ماندن با خود و آینه بگذرانید و بگذارید آینه با انعکاس انرژی مثبتی که در شما وجود دارد قدرت بیشتری به شما داده و موجب کاهش استرس شما شود.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »