آشنایی با بیماری شایع پیتریازیس روزه آ یا جوش پولکی

klog بهمن ۲۹, ۱۳۹۶ ۰
آشنایی با بیماری شایع پیتریازیس روزه آ یا جوش پولکی

علت دقیق آن مشخص نیست. هیچ میکروبی (باکتری، ویروس یا قارچ) به عنوان علت یافت نشده است اما انواع خاصی از ویروس هرپس انسانی می توانند در این زمینه نقش داشته باشند. ربطی به غذا، داروها یا استرس ندارد. با این وجود، برخی داروها (مثل داروهایی که برای درمان آرتورز استفاده میشوند) می توانند سبب بثوراتی مشابه پیتریازیس روزه آ شوند.

پیتریازیس اغلب مسری نیست و بنابراین به دیگران منتقل نمی شود.

پیتریازیس‌ روزه‌آ معمولاً سیر طبیعی‌ خود را در طی‌ 5 هفته‌ تا 5 ماه‌ طی‌ می‌کند

 

علایم‌ شایع‌ پیتیریازیس روزه‌آ

بثورات‌ پوستی‌ کم‌رنگ‌ که‌ اغلب‌ به‌صورت‌ نواحی‌ بیضی‌ یا گرد صورتی‌ کم‌رنگ‌ یا قهوه‌ای‌ روشن‌ در چین‌های‌ پوستی‌ دیده‌ می‌شود. ممکن‌ است‌ در ابتلا یک‌ لکه‌ پوستی‌ بزرگتر (لکه‌ پیش‌قراول‌) قبل‌ از سایر ضایعات‌ ظاهر گردد. این‌ ضایعات‌ ممکن‌ است‌ طرح‌ درخت‌ کریسمس‌ را در ناحیه‌ قفسه‌ سینه‌ یا پشت‌ ایجاد کنند.

♦ خستگی‌ خفیف‌

♦ خارش‌ که‌ معمولاً خفیف‌ است‌.

♦  تب و سردرد خفیف‌ گاهگاهی‌

 

عواقب‌ موردانتظار

پیتریازیس‌ روزه‌آ معمولاً سیر طبیعی‌ خود را در طی‌ 5 هفته‌ تا 5 ماه‌ طی‌ می‌کند و هیچ‌ دارو یا درمانی‌ برای‌ کوتاه‌ کردن‌ سیر آن‌ وجود ندارد ولی‌ خارش‌ و علایم‌ آزارنده‌ آن‌ را می‌توان‌ با درمان‌ کاهش‌ داد.

 

ضایعات‌ پوستی‌ این‌ اختلال‌ جوشگاه‌ به‌جای‌ نمی‌گذارند مگر در صورت‌ بروز عفونت ثانویه‌. بروز ضایعات‌ جدید تا چندین‌ هفته‌ ادامه‌ می‌یابد. به‌نظر می‌رسد با برطرف‌ شدن‌ یک‌ دوره‌ بیماری‌ مصونیت‌ مادام‌العمر حاصل‌ می‌شود.

اگر چه‌ پیتریازیس‌ روزه‌آ احتمالاً ناشی‌ از یک‌ عامل‌ عفونی‌ است‌، خود بیماری‌ مسری‌ نیست‌. سرایت‌ بیماری‌ حتی‌ با تماس‌های‌ نزدیک‌ خانوادگی‌ نیز نامحتمل‌ است‌.

 

عوارض‌ احتمالی‌

عفونت‌ ثانویه‌ باکتریایی‌ ضایعات‌ پوستی‌.

قرصهای آنتی هیستامین می توانند به کاهش خارش کمک نمایند

 

درمان پیتیریازیس روزه‌آ چیست؟

پیتریازیس روزه آ یک بیماری خود محدود شونده است که در حالت طبیعی خود به خود از بین میرود. اغلب 2 تا 10 هفته طول می کشد اما می تواند تا 5 ماه نیز باقی بماند. اگرچه این بثورات بدون برجای گذاشتن زخمی از بین می رود اما برخی افراد متوجه می شوند که به مدت چند ماه لکه های بیرنگی از آنها بر پوست باقی مانده است.

 

از مصرف صابونهای معطر، آب گرم، پارچه های پشمی و مصنوعی اجتناب کنید این کار به کاهش هرگونه خارش پوستی کمک می کند. اگر بثورات خارش داشت تا جای  ممکن سعی کنید نخارانید.

 

تصور می شود خاراندن سبب بدتر شدن آن می شود و با یک خاراندن معمولی ممکن است یک سیکل شرورانه خارش تکرار شود (یعنی هر چه بیشتر بخارانید خارش بیشتر می شود و هر چه خارش بیشتر شود بیشتر می خارانید و این روند ادامه دارد.)

 

قرصهای آنتی هیستامین می توانند به کاهش خارش کمک نمایند. می تواند پزشک انها را تجویز کند یا خود از داروخانه تهیه نمائید. اگر خارشتان خیلی شدید باشد ممکن است پزشکتان کرم استروئید تجویز نماید.

اگر علائمتان خیلی شدید باشد ممکن است به یک متخصص پوست ارجاع داده شوید که درمان با نور فرابنفش را برایتان تجویز نماید.

پیتریازیس روزه آ یک بیماری خود محدود شونده است

 

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

– اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان دارای‌ علایم‌ پیتریازیس‌ روزه‌آ باشید.

–  بروز موارد زیر در طی‌ درمان‌:

–  تب بالاتر از 3/38 درجه‌ سانتیگراد

– علایم‌ عفونت‌ (گرمی‌، قرمزی‌، احساس‌ درد در لمس‌ ضایعه‌، درد و تورم‌) در بثورات‌ پوستی‌

 

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »