کنار گذاشتن افکار منفی، با حذف باورهای غیرمنطقی

klog مرداد ۲۱, ۱۳۹۶ ۰
کنار گذاشتن افکار منفی، با حذف باورهای غیرمنطقی

 کنار گذاشتن افکار منفی، با حذف باورهای غیرمنطقی

بدیهی است که باورهای ما رفتارمان را شکل می‌دهد و رفتارمان متأثر از باورهایمان است. اگر باورهای سالم و سازنده داشته باشیم،‌ انرژی بیشتری کسب کرده و نیروی تازه‌ای برای زندگی در ما ایجاد می‌شود. باورهای مثبت موجب افزایش انرژی ، تولید حرکت و سازندگی می‌شود.

 

آیا تا به حال، به افرادی برخورده‌اید که دایم از خودشان انتقاد می‌کنند و با سرزنش خود انرژی منفی در خودشان به وجود می‌آورند و موجب ایجاد حال و هوای نامناسب در وجودشان می‌شوند؟

 

بدیهی است که باورهای ما رفتارمان را شکل می‌دهد و رفتارمان متأثر از باورهایمان است. اگر باورهای سالم و سازنده داشته باشیم،‌ انرژی بیشتری کسب کرده و نیروی تازه‌ای برای زندگی در ما ایجاد می‌شود. باورهای مثبت موجب افزایش انرژی ، تولید حرکت و سازندگی می‌شود.

 

از سوی دیگر باورهای ناسالم و مخرب، کاهش انرژی، کاهش حرکت و بروز رفتارهای بیمارگونه را به دنبال دارد. از این رو، منطقی است که با یک اقدام جدی مقابل باورهای غیرمنطقی ایستادگی کنیم و قبل از آن لازم است با این باورها آشنا شویم.

 

فقط یک راه حل وجود دارد 

بعضی افراد هنگام برخورد با مسایل و دیگران اصرار شدیدی دارند که ثابت کنند خودشان درست می‌گویند و بقیه افراد اشتباه می‌کنند. این یک باور غیرمنطقی است زیرا هر کسی به هر موضوعی از زاویه و دید خود نگاه می‌کند و ممکن است دو نفر در مورد یک موضوع نظر متفاوت داشته باشند و این‌که برای حل مشکلات، با بیان مسایل فقط یک راه حل را انتخاب کرده و سراغ راه حل‌های دیگر نرویم، امری غیرمنطقی است که نتایج غیرمنطقی هم به بار می‌آورد و گاهی نیز منجر به تنش در روابط می‌شود.

 

در حالی که برای حل مشکلات و مسایل می‌توان از راه حل‌های مختلف استفاده کرد و به جای اینکه بگوییم من تلاشم را کرده نتیجه نگرفته‌ام، باید تلاش مجددی را شروع کرده و از کاهش انرژی خود و تولید افسردگی جلوگیری کرد. هنگام بروز مشکلات باید انعطاف‌پذیر بود.

 

کنار گذاشتن افکار منفی، با حذف باورهای غیرمنطقی امکانپذیر است

 

آینده ما را گذشته رقم می‌زند 

این باور غیرمنطقی که ما اسیر گذشته‌ایم، انرژی فعالیت و تلاش را از ما می‌گیرد. اگر در گذشته اشتباهی پیش آمده و درست عمل نکرده‌ای، فرصت‌هایی در اختیارت هست و می‌توانی برچسب‌های شکست خورده یا بدشانسی را حذف کرد.

 

بعضی افراد معتقدند چون گذشته نابسامان داشته‌اند و از فرصت‌ها درست استفاده نکرده‌اند، حالا محکوم به شکست و بدبختی هستند. در حالی که با باور این‌که من می‌توانم زندگیم را عوض کنم، انرژی وارد زندگی می‌شود و افکار نو جای افکار پریشان گذشته را می‌گیرد. از سرزنش زندگی گذشته دست بردارید. شرایط را موجب مشکلات خود ندانید.

 

هر تغییری امکانپذیر نیست 

با وجود این‌که خیلی چیزها در زندگی قابل تغییر نیست، خیلی چیزها هم قابل تغییر است. در حقیقت چیزهای زیادی را می‌توان تغییر داد. به طور مثال می‌توان وزن را کاهش داد، شغل بهتری پیدا کرد، ادامه تحصیل داد، روابط با همسر و خانواده را بهبود بخشید، اما بعضی چیزها را هم نمی‌توان تغییر داد، یا تغییر آن از حیطه توان و اختیار ما خارج است، به طور مثال ما نمی‌توانیم رئیس اداره خودمان را عوض کنیم، اما می‌توانیم شغل خود را تغییر بدهیم.

 

ما مجبور به پرداخت اجاره، قسط و شهریه هستیم، اما می‌توانیم آنچه را که نمی‌توانیم تغییر بدهیم، قبول کنیم. غرزدن و میل به تغییراتی که در حد و اختیارمان نیست، فقط موجب تنش، فرسودگی و تحریک‌پذیری ما می‌شود.

 

اگر جای دیگران بودم 

گاهی اوقات افکاری چون این مورد که اگر جای فلانی بودم زندگی بهتری داشتم، انرژی منفی تولید کرده و فرد را از مسیر عادی زندگی خارج می‌کند و منجر به اضطراب و گاهی افسردگی می‌شود. عباراتی مثل این که اگر مثل فلانی ثروت داشتم، حتماً شادتر بودم… افرادی که چنین دیدگاه‌هایی دارند، فقط انرژی منفی تولید کرده و دچار عدم‌رضایت از زندگی می‌‌شوند.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »