بهترین زمان ورزش چه موقع است؟

klog بهمن ۱۱, ۱۳۹۵ ۰
بهترین زمان ورزش چه موقع است؟

برخی مردم معتقدند بهتر است 6 صبح آهسته بدوند تا قلب آمادگی لازم را پیدا کند سپس باید حرکت های سنگین تر ورزشی را شروع کنند تا مغز و بدن فرصت آمادگی را داشته باشند. عده ای خواب صبح را از دست نمی دهند و قبل از ظهر به خاطر ورزش عرق نمی ریزند و ترجیح می دهند شبانگاه بعد از شام پیاده روی کنند. با این تفاصیل چه زمانی بهترین زمان برای ورزش کردن است؟ اینکه چه زمانی از روز برای سوزاندن کالری بدن مناسب تر است، مدرک ثابت شده ای وجود ندارد، بنابراین هر زمان از روز که تمایل دارید می توانید ورزش کنید.

مهمترین مسأله ای که کارشناسان تأکید دارند اینکه ساعتی از روز را انتخاب کنید و هر روز به طور منظم همان ساعت ورزش کنید.

ساعت زیستی بدن

ریتم شبانه روزی بدن طوری ساخته شده است که اگر شخص شب زنده دار یا سحرخیز باشید می تواند این عادات خود را تغییر دهید. ریتم شبانه روزی زمین 24 ساعت براساس الگوی چرخش زمین به دور خودش تعیین می شود. این ریتم بر کارکرد بدن مثل فشار خون، دمای بدن، سطح هورمونها و ضربان قلب و همه سیستم هایی که در آمادگی برای ورزش عمل می کنند نقش مؤثر ایفا می کند.

یک پیشنهاد خوب اینکه از ساعت زیستی بدنتان کمک بگیرید تا شما را در مورد زمانی که برای پیاده روی یا ورزش می روید راهنمایی کند. البته ملاحظات دیگر مثل فهرست برنامه کاری و خانوادگی تان یا زمانی که دوستانتان بتوانند شما را در پیاده روی همراهی کنند، مد نظر بگیرید. چون یک دوست یا همراه در ورزش کمک موثری به شما در تداوم آن دارد.

در مورد ورزش صبحگاهی هوشیار باشید

برخی کارشناسان معتقدند اگر برای تعیین زمان ورزش دچار تردید هستید، صبحگاه را برای ورزش انتخاب کنید.

پروفسور سدریک برایانت می گوید:«طبق تحقیقات نشان داده شده که عادت ورزش به صورت فردی و به طور مداوم در افرادی که صبح ورزش می کند بیشتر است.» «عاقل کسی است که قبل از هر فشار زمانی و بیماری، خودش زمان مناسب ورزش را پیدا کند.» برایانت می گوید:«من 6 صبح ورزش می کنم، به غیر از اعتقاد من به ورزش صبحگاهی، اگر هر موقع دیگر غیر از صبح ورزش کنم عوامل دیگری من را از ورزش در آن ساعت منع می کند.» او توصیه می کند اگر صبح ورزش می کنید چون دمای بدن نسبت به دیگر ساعات روز پایین تر است باید فرصت بیشتری برای گرم کردن به بدن دهید.

زمانی که بیخواب می شوید

متأسفانه به علت برخورد زمانی خواب صبحگاهی و ورزش، ورزش به طور مداوم و همیشگی ادامه نمی یابد. اما اگر بتوانید بیخوابی شب قبل را بخاطر ورزش صبحگاهی کاهش دهید، بیرون جستن از رختخواب و انجام ورزش ورزش صبحگاهی بسیار لذت بخش خواهد شد. پس با تنظیم وقت خواب تبدیل آن به یک عادت، با بی خوابی هم مبارزه کرده اید.

پروفسور سالی ای وایت، رئیس دانشکده آموزش دانشگاه لیهای می گوید: بدنتان نیاز به آماده شدن برای خواب دارد. ضربان قلب و دمای بدن باید مناسب استراحت بدن باشد. بنا براین شبها با زود به رختخواب رفتن بدن شما به مرور خو گرفتن به خواب زود هنگام را یاد می گیرد.

ورزش و خوردن آخر شب اصرار بدن برای خواب را تا دیر وقت به تاخیر می اندارد. وایت می گوید:«هم ورزش و هم خوردن ضربان و دمای بدن را بالا می برند که این مسأله مساعد برای خوابیدن نیست.»

کدام موقع مناسب ورزش کردن است؟

وایت روی انگیزه های موفق ورزش در زمانهای متفاوت مطالعه کرده است وی می گوید: «با وجود تصورات مفید و سودمند در بیدار شدن و ورزش صبحگاهی، من بیشتر بعد از ظهرها ورزش می کنم. چون بدنم در بعد از ظهر راحت تر به ریتم موزون می رسد در حالی که در صبح این آمادگی را ندارم.»

برای برخی مردم بعدازظهر بهترین وقت ورزش است به ویژه وقتی همکاران و کارگران یک شرکت با هم باشند و شرط کنند که عصرانه را فقط بعد از ورزش میل کنند نه قبل از آن.

برایانت در کنفرانس بین المللی ورزش، تناسب و تغذیه می گوید: «فوراً بعد از خوردن غذا ورزش نکنید، خون بایستی در هنگام ورزش به ماهیچه ها برود در حالی که خون بعد از صرف غذا برای هضم آن در دستگاه گوارش است. پس 90 دقیقه بعد از هر وعده سنگین غذایی به بدن فرصت دهید.»

بهترین زمان ورزش را کشف کنید

حقیقت این است که هنوز بین دانشندان توافقی در زمینه بهترین زمان برای ورزش کردن بدست نیامده است، اما پروفسور استیون آلدانا پیشنهاد می کند زمانهای مختلف روز را برای ورزش امتحان کنید. و زمانی که شما را در استمرار در ورزش ترغیب می کند، کشف و انتخاب کنید.

تبلیغات

صفحه اول جستجوی گوگل تنها برای ده سایت جا دارد. چرا سایت شما در این میان نباشد؟ خرید بک لینک ، بک لینک

فرستادن دیدگاه »